Título del documento: IDENTIDADE
2Fundação Centro Universitário Estadual da Zona Oeste, Brasil.,
País: Brasil
Idioma: Portugués
Resumen en inglés This study aims to reflect on the tensions and challenges surrounding identity when it is invited to participate in the curriculum of public bilingual schools focused on teaching foreign languages. To this end, it uses a bibliographic research, which has as its starting point works published in Capes' Theses and Dissertations Base, in the Scientific Eletronic Library Online (Scielo) and in the National Association of Graduate Studies in Education. Theoretical support is also sought from the main authors who have grounded the investigation on the subject addressed. In the understanding of identity, one opts to privilege the vision of identity present in the cultural studies of Stuart Hall (1997, 2003, 2014). In the understanding about the influence of the social imaginary in the construction of identity, it is supported by the researches of the philosopher Charles Taylor (2010) and Ramos (2018). In understanding the context of bilingual schools, we seek support from the studies of Megale (2009, 2019). In addition, guidance is sought in the studies of Moreira (2006), who analyzes the possible contributions of the postmodern identity conception to curricular policies and practices. The results show that interactions, in this context, are often marked by tensions and conflicts around identity, due to the asymmetries of power that permeate them, which are strengthened by the social imaginary. Thus, I suggest public educational and curricular policies for these schools, which reflect on the need to make the classroom a space for dialogue between the different.
Resumen en español A partir de la década de 1990, hubo una expansión de las escuelas privadas bilingües que utilizan lenguas extranjeras de prestigio como medio de instrucción y no solo como contenido didáctico en Brasil. A principios de la segunda década de este siglo, surgieron escuelas de esta modalidad en el sistema de educación pública del Estado de Río de Janeiro. En este escenario, el presente estudio, a través de una investigación bibliográfica, tiene como objetivo reflexionar sobre las tensiones y desafíos en torno a la identidad en el contexto de las escuelas públicas bilingües y el currículo. Buscamos apoyo en los estudios de Moreira (2006), Pacheco y Pereira (2007), Megale (2009) y Ramos (2018). Conscientes de que existen diferentes concepciones de la identidad en la contemporaneidad, optamos por privilegiar la visión de la identidad presente en los estudios culturales, predominantemente en la obra de Stuart Hall (1997, 2000, 2014). Parece que las interacciones, en este contexto, tanto locales como internacionales, suelen estar marcadas por tensiones y conflictos, debido a las asimetrías de poder que las permean, que se ven reforzadas por el imaginario social.
Resumen en portugués A partir da década de 90, houve uma expansão das escolas bilíngues particulares que usam as línguas estrangeiras de prestígio como meio de instrução e não apenas como conteúdo de ensino no Brasil. No início da segunda década deste século, surgiram escolas dessa modalidade no sistema público de ensino do Estado Rio de Janeiro. Nesse cenário, o presente estudo, por meio de uma pesquisa de caráter bibliográfico, tem o objetivo de refletir sobre tensões e desafios em torno da identidade no contexto das escolas bilíngues públicas e do currículo. Busca-se amparo nos estudos de Moreira (2006), Pacheco e Pereira (2007), Megale (2009) e Ramos (2018). Ciente de que há distintas concepções de identidade na contemporaneidade, opta-se por privilegiar a visão de identidade presente nos estudos culturais, dominantemente, na obra de Stuart Hall (1997, 2000, 2014). Verifica-se que as interações, nesse contexto, tanto locais quanto internacionais, muitas vezes, são marcadas por tensões e conflitos, em função das assimetrias de poder que as permeiam, que são fortalecidas pelo imaginário social.
Palabras clave: Currículum,
Escuela bilingüe,
Keyword: Curriculum,
Bilingual School,