A proposal of reflection on English Grammar Teaching

Revista: Revista científica del amazonas
Instituciones: 1Centro Universitario Municipal, Guisa, Granma. Cuba
Enfoque: Analítico, descriptivo
Resumen en inglés The present work poses a reflection with the English language teachers on the importance that should be awarded to grammar in the teaching and learning of this language. Without leaving aside the integrating character promoted by the communicative approach in the treatment of the leading skills and the insertion of the students in communicative situations that enables the practice in linguistic habits formation through the development of the different components that are part of the communicative competence, the author expresses some ideas and criteria on how the professorship can teach grammar by means of the  abilities to speak and write in English, and not English only through grammar.Cross grammar teaching from the leading skills- according to what is being analyzed by this author_ provides the tools and is the vehicle to carry out any communicative endeavor beyond the classroom. The author presents a system of exercises that show the transversal relationship of grammar with the leading skills. For the development of this work some methods were used such as: historic-logical, analysis-synthesis, inductive-deductive, systemic-structural-functional and the documentary revision. With the application of this grammatical proposal the students improved their speaking and writing skills, and their linguistic self-confidence was increased as well.
Resumen en español El presente trabajo propone una reflexión con los profesores de idioma Inglés acerca de la importancia que se le debe conceder a la gramática en el proceso de enseñanza y aprendizaje de esta lengua.Sin apartarse del carácter integrador que promueve el enfoque comunicativo en el tratamiento de las habilidades principales y la inserción de los estudiantes en situaciones comunicativas que les permita ejercitar la formación de los hábitos lingüísticos a través del desarrollo de los diferentes componentes que integran la competencia comunicativa,  el autor aborda diferentes ideas y criterios sobre cómo el docente puede enseñar gramática mediante las habilidades para  hablar y escribir en inglés, y no inglés por medio de la gramática.La enseñanza transversal de la gramática desde las habilidades rectoras _ según lo analizado por este autor_ proporciona las herramientas y es el vehículo para emprender cualquier empeño comunicativo más allá del aula.El autor presenta un sistema de ejercicios que demuestra la relación transversal de la gramática con las habilidades rectoras. Para la realización de este trabajo se utilizaron los métodos histórico-lógico, análisis-síntesis, inducción-deducción, sistémico-estructural-funcional y la revisión documental.Con la aplicación de esta propuesta de reflexión gramatical se logró mejorar las habilidades de hablar y escribir en inglés, así como el incremento de la auto-confianza y seguridad lingüística de los alumnos.
Disciplinas: Educación
Palabras clave: Propuesta de reflexión, relación transversal de la gramática, enseñanza del inglés, habilidades rectoras, auto-confianza lingüística.
Keyword: Proposal of reflection, grammar cross relationship, English teaching, leading skills, linguistic self-confidence.
Texto completo: Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML)