Revista: | Revista científica de estudios sociales |
Base de datos: | |
Número de sistema: | 000587709 |
ISSN: | 2958-6070 |
Autores: | González Llanes, Favian Moisés1 |
Instituciones: | 1Universidad Americana, |
Año: | 2022 |
Volumen: | 1 |
Número: | 1 |
Paginación: | 1-17 |
País: | Nicaragua |
Idioma: | Español |
Resumen en inglés | The social mobility of students in higher education is related to communicative competence in other languages, of which the English language predominates. The demand for bilingual professionals has had an upward curve in the last 15 years, which has motivated higher education institutions to review the training offer of the English language. This expository essay explores the relevance of the Communicative English program at the American University in contrast to the demand for bilingual professionals in Nicaragua. The macro labor context of the demand for bilingual personnel in the country is described. A 10-year chronological review of the behavior of the labor market demand is exposed and the alignment of the standards of the Common European Framework of References with the English program is reviewed. The relevance of the English program is identified and academic aspects that require attention are also highlighted, such as the cross-cutting components of the language in the faculties and a greater offer of career classes taught in English. |
Resumen en español | La movilidad social de los estudiantes en la educación superior está relacionada con la competencia comunicativa en otras lenguas de las cuales predomina el idioma inglés. La demanda de profesionales bilingües ha tenido una curva ascendente en los últimos 15 años lo que ha motivado a las instituciones de educación superior a revisar la oferta formativa del idioma inglés. Este ensayo expositivo explora la pertinencia del programa de inglés comunicativo de la Universidad Americana en contraste con la demanda de profesionales bilingüe de Nicaragua. Se describe el contexto macro laboral de la demanda de personal bilingüe del país. Se expone una revisión cronológica de 10 años del comportamiento de la demanda del mercado laboral y se revisa la alineación los estándares del Marco Común Europeo de Referencias con el programa de inglés. Se identifica la pertinencia del programa de inglés y también resaltan aspectos académicos que requieren atención tales como la transversalidad del idioma en las facultades y una mayor oferta de clases de la carrera impartidas en inglés. |
Palabras clave: | enseñanza de inglés, Educación Superior, Oportunidades laborales |
Keyword: | English teaching, higher education, job opportunities |
Texto completo: | Texto completo (Ver PDF) |