Título del documento: Presión turística y urbanística: vulnerables al cambio climático en el Caribe Mexicano
Revista: Quivera (Toluca, Edo. Méx.)
Instituciones: 1Universidad de Quintana Roo, Chetumal, Quintana Roo. México
País: México
Resumen en inglés The effects of the climatic change in the Mexican Caribbean do not have to be only made based on natural factors, but also others caused by the hand of the man, like the tourism and urbanism, the tourist zones more developed from these points of view they are but "vulnerable" the bad consequences of the Earth heating . In addition to natural factors, the study analyzes a series of "factors induced by the man" who causes coastal changes, between that is: the tourism. In this respect, " the vulnerability of a coastal system to the climatic change depends on sensitivity, the exhibition and the capacity of adaptation to the natural elements as as much socioeconomic ". The climatic change "has deep effects in the coasts ", between which is the increase of the temperature of waters of the Atlantic or thegrowth of the level of the sea, that if in the last century oscillated between 1 and 2 mm to the year, from years 90 has grown to a rate of 3 mm annual.Also it affects with regards to the changes in the characteristics and chemical composition of the water, the erosion of the coasts as resulting from the growth of the level of the sea orthe increase of the storm frequency, hurricanes and other environmental disasters. Another factor to consider is that 75% of the population in Quintana Roo live in coastal zones, reason why considers "evident" that one "extreme competition" by the territory is taking place. One talks about a series of "motor forces" in this respect, like "the demographic pressure, the development of the transport, the urban extension, and the tourism.
Resumen en español Los efectos del cambio climático en el Caribe Mexicano no debe hacerse solamente en función de factores naturales, sino también otros provocados por la mano del hombre, como el turismo y el urbanismo, las zonas turísticas más desarrolladas desde estos puntos de vista son mas "vulnerables" a las malas consecuencias del calentamiento de la tierra. Además de factores naturales, el estudio analiza una serie de "factores inducidos por el hombre" que provoca cambios costeros, entre los que se encuentra: el turismo. A este respecto, "la vulnerabilidad de un sistema costero al cambio climático dependen de la sensibilidad, la exposición y la capacidad de adaptación a los elementos tanto naturales como socioeconómicos". El cambio climático "tiene profundos efectos en las costas ", entre los que se encuentra el incremento de la temperatura de las aguas del Atlántico o el crecimiento del nivel del mar, que si en el último siglo osciló entre 1 y 2 mm al año, desde los años 90 ha crecido a un ritmo de 3 mm anuales. También afecta por lo que respecta a los cambios en las características y composición química del agua, la erosión de las costas como resultado del crecimiento del nivel del mar o el incremento de la frecuencia de tormentas, huracanes y otros desastres medioambientales. Otro factor a considerar es el que 75% de la población en Quintana Roo vive en zonas costeras, por lo que considera "evidente" que se está produciendo una "extrema competencia" por el territorio. Se refiere a una serie de "fuerzas motoras" a este respecto, como "la presión demográfica, el desarrollo del transporte, la extensión urbana, y el turismo".
Disciplinas: Geografía
Palabras clave: Cambio Climático,
Caribe Mexicano,
Geografía económica y regional