El miedo a leer y escribir

Título del documento: El miedo a leer y escribir
Revista: Pensamiento americano
ISSN: 2027-2448
Instituciones: 1Universidad de San Buenaventura, Medellín, Antioquia. Colombia
Tipo de documento: Editorial
Resumen en inglés A few days ago I attended a meeting of university professors. In it, the conditions for the development of the assigned semester courses were updated.the conditions for the development of the assigned semester courses were updated.A coordinator of the program from which the meeting is being held, specifies itscharacterization of the students enrolled in the courses. Perhaps she would not saycharacterization, but rather cartographic fold or something more expressive and sophisticated. Atwhat she points out is that students read little and write less. Qualitiesthat she explains by noting that 'we come from cultures of orality' and that 'our horizons are more narrative than written'.our horizons are more narrative than written'. For this reason, he suggests that courses should nottheir foundation in writing and, much less, in forcing students to write.to write. What the coordinator indicates is that we have to implement other ways of developing our courses and classes.other ways of developing our courses and classes. In the end, she seems to be relieving us of our tasks as teachers, after all.our tasks as teachers, after all, the students can't read and write and don't want to!and write and they don't want to! As you can imagine, if you judge our time well, the teachers attendingthe teachers attending the meeting say very little, and those who do say something seem to share the coordinator'sthose who do say something seem to share the coordinator's criteria. In general, they are allare all eager for new didactic alternatives to replace the outdated traditional education.traditional education. Writing is somewhat obsolete when confronted with the promise of a renewed educational paradise.There is no defense of the need for teachers and students to write!teachers and students to write!
Resumen en español Hace ya algunos días asistí a una reunión de profesores universitarios. En ella se actualizó las condiciones para desarrollar los cursos semestrales asignados. Una coordinadora del programa desde el que se cita a la reunión precisa su caracterización de los estudiantes inscritos en los cursos. Tal vez ella no diría caracterización, sino pliegue cartográfico o algo más expresivo y sofisticado. En fin, lo que señala es que los estudiantes leen poco y escriben menos. Cualidades que explica advirtiendo que "provenimos de culturas de la oralidad" y que "nuestros horizontes son más narrativos que escriturales". Por esto, sugiere que los cursos no reciban su fundamento en la escritura y, mucho menos, en forzar a los estudiantes para que escriban. Lo que la coordinadora indica es que hay que implementar otras formas de desarrollar nuestros cursos y clases. En el fondo, parece dispensarnos de nuestras tareas como profesores, después de todo ¡Los estudiantes no saben leer ni escribir y tampoco quieren hacerlo! Como podrá imaginarse, si se juzga bien nuestra época, los profesores asistentes a la reunión dicen muy poco y los que dicen algo parecen compartir el criterio de la coordinadora. En general, todos están ávidos de nuevas alternativas didácticas que reemplacen la caduca educación tradicional. La escritura resulta un tanto obsoleta si se enfrenta a la promesa de un paraíso educativo renovado ¡No hay defensa alguna acerca de la necesidad de que los profesores y los estudiantes escriban!
Disciplinas: Educación
Palabras clave: Editorial,
Keyword: Editorial,
Education