Título del documento: THE MANAGEMENT OF LABOR TRAINING IN THE SCIENTIFIC ACTIVITY FOR SOCIAL DEVELOPMENT
Revista: Opuntia brava
ISSN: 2222-081X
Instituciones: 1Bachelor of Education in the Specialty of Labor Education and Basic Drawing. Doctor of Science Pedagogical Titular teacher. Director of the Studies Center for Labor Training of the University of Holguín, Cuba. albertoleyva@femsu.uho.edu.cu,
2Bachelor of Education in the Specialty of Physics and Electronics. PhD in Pedagogical Sciences. Titular teacher. Director of the Center for Studies in Educational Sciences of the University of Holguin, Cuba. lauramt@feipa.uho.edu.cu,
3Bachelor of Education in the Specialty of Civil Construction. Doctor in Pedagogical Sciences. Titular teacher. Professor at the Center for the Study of Labor Training at the University of Holguin, Cuba. ocuba@femsu.uho.edu.cu,
País: Cuba
Idioma: Inglés
Resumen en inglés It presents an experience that distinguishes the management of labor training in scientific activity, as a university development project, based on an integrative conception that guides professionals towards the provision of a service and / or the obtaining of products of utility and necessity Social transformation in the course of life. It makes it possible to develop the personality qualities of the work, which together allow directionality to the professional's performance to be involved in the solution of the problems present in the socio-labor context. There are also practical requirements that take into account cultural traditions, from the process of socialization of systematized codes of culture, typical of school-university-business relations and socio-cultural codes coming from the environment through the affective areas , Socio-moral development, intellectual, cognitive and aesthetic taste. It has a practice accumulated in research for more than 20 years, in undergraduate and postgraduate training where the research results are part of the project associated with the National Program of the Center for Studies for Labor Training. The impacts have a national and provincial scope, are endorsed by the scientific community since its presentation in numerous events, methodological activities, socialization workshops, student scientific work, courses, diplomas, diplomas, postgraduate specialty in Management and Development of Training Laboral, master's thesis, doctorate; As well as publications in indexed journals and the obtaining of different prizes.
Resumen en español Se presenta una experiencia que distingue la gestión de la formación laboral en la actividad científica, como proyecto de desarrollo universitario, basada en una concepción integradora que orienta a los profesionales hacia la prestación de un servicio y/o a la obtención de productos de utilidad y necesidad social en su transformación a lo largo de la vida. La misma posibilita desarrollar las cualidades laborales de la personalidad las que en su conjunto permiten dar direccionalidad a la actuación del profesional para implicarse en la solución de los problemas presentes en el contexto sociolaboral. Se ofrecen, además, requerimientos prácticos que toman en consideración las tradiciones culturales, desde el proceso de socialización de los códigos sistematizados de la cultura, propios de las relaciones escuela-universidad-empresa y los códigos socioculturales provenientes del entorno a través de las áreas afectiva, del desarrollo socio-moral, de orden intelectual, cognoscitiva y del gusto estético. Se cuenta con una práctica acumulada en la investigación de más de 20 años, en la formación de pregrado y postgrado donde los resultados investigativos forman parte del proyecto asociado al Programa Nacional del Centro de Estudios para la Formación Laboral. Los impactos tienen un alcance nacional y provincial, se avalan por la comunidad científica desde su presentación en numerosos eventos, actividades metodológicas, talleres de socialización, trabajos científicos estudiantiles, de cursos, diplomas, diplomados, Especialidad de posgrado en Gestión y Desarrollo de la Formación Laboral, tesis de maestrías, doctorados; así como publicaciones en revistas indexadas y la obtención de diferentes premios.
Palabras clave: Gestión de la formación laboral, actividad científica, cualidades laborales
Keyword: Management of labor training, scientific activity, work qualities.
Texto completo: Texto completo (Ver PDF)