Título del documento: Migration of artisanal fishers targeting small pelagics in West Africa: current trends and development
Revista: Marine and fishery sciences
Instituciones: 1Blue Governance Research Centre (CBG), Faculty of Economics and Law, University of Portsmouth UoP, Portsmouth, P01 3DE, United Kingdom,
2Institut Sénégalais de Recherche Agricole (ISRA), Centre de Recherche Océanographique de Dakar-Thiaroye (CRODT), Pôle de Recherche de Hann, Dakar, Sénégal,
3Centre National des Sciences Halieutiques de Boussoura (CNSHB), Conakry, Guinea,
4Centre d"Investigation et des Recherches Appliquées (CIPA), Bissau, Guinea-Bissau,
5Centre de Recherche Océanographique (CRO), Abidjan, Côte d"Ivoire,
6Mauritanian Institute of Oceanographic Research and Fisheries (IMROP), Nouadhibou, Mauritania,
7Fisheries Department, Banjul, Gambia,
8University of Abomey-Calavi, Cotonou, Benin,
Idioma: Inglés
Resumen en inglés This study sought to present the evolutions and new trends of migrant fishing targeting small pelagics in West Africa from fishing to consumption stage. The work involved the characterization of migrant fishers targeting small pelagics in West Africa (country of origin, fishing gear and target species), modalities of access to resources, estimation of their catches and finally the assessment of the impact in the host countries. This work was useful to analyse changes in terms of the actors involved, the volumes and values of catches, and forms of valorisation and marketing of products from the migrant sectors over the period 2008-2018. Overall, the quantities of pelagic fish caught by migrant fishermen were increasing. The production of small pelagic by migrant fisheries has almost doubled over a decade, from an estimated of 180,000 t over the period 2008-2012, to a current estimated production of almost 324,500 t. More than 50% of this production was sold on the market in fresh or frozen form. More than 75,000 t (22%) and 94,000 t (28%) were destined for artisanal and industrial processing, respectively. Migrant fisheries thus supply more to industrial processing than to artisanal processing. Indeed, migrant fisheries have contributed over the last ten years to the emergence of fishmeal factories in West Africa. However, despite their significant evolution in terms of catch volumes and values, migrant fisheries still operate outside of legislative frameworks and without being explicitly accounted for in national statistics. Moreover, conflicts are increasingly important given the current tensions and issues surrounding the exploitation of small pelagic fish in West Africa. This work recommends the development of a common management plan for migrant fishers in the countries of the Sub-Regional Fisheries Commission (SRFC) and the West Central Gulf of Guinea Fisheries Committees (WCGC).
Resumen en español Este estudio buscó presentar las evoluciones y las nuevas tendencias de la pesca migratoria dirigida a los pequeños peces pelágicos en África Occidental desde los caladeros de pesca hasta los centros de consumo. El trabajo consistió en caracterizar a los pescadores migrantes que se dirigen a estas pesquerías en África Occidental (país de origen, artes de pesca y especies objetivo), presentando las modalidades de acceso a los recursos, estimando sus capturas y evaluando el impacto en los países anfitriones. Este trabajo permitió analizar los cambios en cuanto a los actores involucrados, los volúmenes y valores de las capturas, así como las formas de valorización y comercialización de los productos de los sectores migrantes durante el período 2008-2018. En general, las cantidades de peces pelágicos capturados por los pescadores migrantes están aumentando. La producción de las pesquerías migratorias de estos pequeños peces pelágicos casi se ha duplicado en una década, desde un promedio de 180.000 t durante el período 2008-2012, a una producción promedio actual de casi 324.500 t. Más de 50% de esta producción se vende en el mercado en forma fresca o congelada. Más de 75.000 t (23%) y 94.000 t (28%) se destinaron al procesamiento artesanal e industrial, respectivamente. Así, las pesquerías migratorias suministran más al procesamiento industrial que al procesamiento artesanal. Consecuentemente, las pesquerías migratorias han contribuido en los últimos diez años al surgimiento de fábricas de harina de pescado en África Occidental. Además, su contribución a las economías locales es cada vez más importante. Sin embargo, a pesar de su importante evolución en términos de volúmenes y valores de captura, las pesquerías migratorias todavía operan fuera de los marcos legislativos y no son contabilizadas explícitamente en las estadísticas nacionales. Además, los conflictos son cada vez más profundos dadas las tensiones actuales y los problemas que rodean la explotación de pequeños peces pelágicos en África Occidental. Este trabajo recomienda el desarrollo de un plan de gestión común para los pescadores migrantes en los países de la Comisión Subregional de Pesca (SRFC) y los Comités de Pesca del Golfo de Guinea Centro-Occidental (WCGC).
Palabras clave: pesquerías,
impacto,
manejo,
política,