Global production chains in the fast fashion sector, transports and logistics: the case of the Spanish retailer Inditex



Título del documento: Global production chains in the fast fashion sector, transports and logistics: the case of the Spanish retailer Inditex
Revista: Investigaciones geográficas - Instituto de Geografía. UNAM
Base de datos: PERIÓDICA
Número de sistema: 000386135
ISSN: 0188-4611
Autores: 1
2
Instituciones: 1Universidad de Zaragoza, Instituto de Investigación en Ciencias Ambientales, Zaragoza. España
2Universidad de Salamanca, Facultad de Geografía e Historia, Salamanca. España
Año:
Periodo: Dic
Número: 85
Paginación: 113-127
País: México
Idioma: Español
Tipo de documento: Artículo
Enfoque: Analítico, descriptivo
Resumen en español El análisis geográfico de las cadenas globales de producción en diferentes sectores económicos ha prestado poca atención a los sistemas logísticos y de transporte que permiten la integración espacial completa de dichas cadenas. Este artículo sobre Inditex, empresa líder en el sector de la moda rápida, sale al paso de dicha carencia, analizando cómo el encaje del transporte y la logística en sus redes de producción otorgan a dicha compañía una de sus principales ventajas competitivas. El texto describe la red de tiendas y fábricas, presenta los principios del modelo logístico y ofrece algunos detalles sobre los procedimientos aplicados para lograr la integración geográfica y funcional de la cadena de producción de Zara, la más conocida de las once marcas de la compañía. Entre otros aspectos, se resalta el creciente uso del transporte aéreo en las cadenas de suministro de productos con alto contenido en moda fabricados en países distantes, así como en la distribución de prendas a los mercados más alejados. También queda patente la importancia de la variable tiempo en la configuración geográfica de las redes globales de este sector rápida. Por ello el artículo concluye señalando la necesidad de prestar una mayor atención a las estrategias organizativas y logísticas que adoptan las empresas para mantener y aumentar su competitividad global en este ámbito
Resumen en inglés The concept of the global production network expressively covers the spatial interrelationships characteristic of the economy due to the existence of worldwide flows of information, raw materials, components, and finished products. Recent geographical analyses of global production networks in different economic sectors demonstrate that little attention has been paid to the logistical and transport systems through which networks are fully integrated. Nevertheless efficient logistics and transport services are essential to an understanding of their organisational and geographical structure. The supply chains of big fashion retailers provide a good example because the choice of global or local supply depends on whether suppliers rely on efficient transport and logistics systems that let them compensate for higher relative costs compared with developing countries –in the case of local supply– or the costs deriving from their greater distance to the market –in the case of global supply. In addition the challenges presented by the functional and geographical integration of fashion production networks can only be overcome if global retailers manage their logistics efficiently and leverage the differentiated advantages of the modes of transport in relation to time. This paper on Inditex, a Spanish leading group in the fashion sector, analyses how transport and logistics fit into the production network and provide the firm with one of its most notable competitive advantages. We first discuss the dilemmas that fashion retailers face when organising the supply chain and the contribution of logistics and transport to its functional and geographical integration. We then open the study of Inditex by describing the network of shops and manufacturing, presenting the principles of the logistical model, and providing details of the procedures applied for the functional and geographical integration of the chain of production
Disciplinas: Geografía,
Ingeniería,
Economía
Palabras clave: Geografía económica y regional,
Ingeniería de transportes,
Empresas,
Transportes,
Redes de producción,
Moda,
Minoristas,
Inditex,
España
Keyword: Geography,
Engineering,
Economics,
Economic and regional geography,
Transportation engineering,
Enterprises,
Transportation,
Production networks,
Fashion,
Retailers,
Inditex,
Spain
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