Revista: | Horizonte pedagógico (La Habana) |
Base de datos: | |
Número de sistema: | 000568277 |
ISSN: | 2310-3648 |
Autores: | Sánchez Rivero, Jacqueline2 Fernández Díaz, Argelia1 Deler Ferrera, Gustavo3 |
Instituciones: | 1Proyecto Institucional Gestión Científica en el desarrollo educativo local y comunitario Educacional, 2Directora General de Educación La Lisa, La Habana, Cuba, 3Proyecto Institucional "Gestión científica en el desarrollo educativo local y comunitario", |
Año: | 2024 |
Volumen: | 13 |
País: | Cuba |
Idioma: | Español |
Resumen en inglés | It is extremely important that by taking advantage of the potential offered by the community, local and territorial context, the teaching-learning process is enriche. Every socio-educational process involves delving into a reality and promoting a change or transformation from a social and educational perspective. It is impossible to deny that education supports a more cultured population prepared for its social insertion. It is emphasized that this casuistic analysis of these three ways is carried out with the purpose of specifying the definition of socio-educational management for subsequent research. It is extremely important that by taking advantage of the potential offered by the community, local and territorial context, the teaching-learning process is enriched, giving recognition to the educational capacity of society, in which the different processes between agents are articulated educators. Every socio-educational process involves delving into a reality and promoting a change or transformation from a social and educational perspective. It is impossible to deny that education supports a more cultured population prepared for its social insertion. It is emphasized that this casuistic analysis of these three ways is carried out with the purpose of specifying the definition of socio-educational management for subsequent research. |
Resumen en español | Es sumamente importante que con el aprovechamiento de las potencialidades que ofrece el contexto comunitario, lo local y territorial, se enriquece el proceso de enseñanza aprendizaje. Todo proceso socioeducativo, implica el profundizar en una realidad y promover un cambio o transformación desde lo social y educativo. Es imposible negar, que con la educación se sustenta una población más culta y preparada para su inserción social. Se enfatiza, que este análisis casuístico de esas tres vías, se realiza con el propósito de concretar la definición de gestión socioeducativa para una posterior investigación. El análisis permitió establecer diferencias y concretar la necesidad de la participación en cualquiera de las vías que se utilicen en cualquiera de esos tres procesos, para desarrollar un proceso socioeducativo. La investigación realizada nos llevó a indagar desde la ciencia, qué es gestión socioeducativa, y qué tener en cuenta para aplicarla y por qué utilizar esta terminología y no otra, de las vías. A partir de lo consultado, y por la utilización de los métodos analítico-sintético e inductivo-deductivo, se propició la comprensión y descripción de las vías utilizadas en el proceso socioeducativo, las cuales quedaron explicitadas en intervención, labor y gestión socioeducativa. El presente artículo tiene como objetivo valorar en cuanto a lo científico-teórico las vías o formas que se pueden utilizar en los procesos socioeducativos. Esto contribuirá al perfeccionamiento de la labor educativa en las instituciones educativas, pero también a nivel de los distintos actores que se involucren.Abstract: It is extremely important that by taking advantage of the potential offered by the community, local and territorial context, the teaching-learning process is enriche. Every socio-educational process involves delving into a reality and promoting a change or transformation from a social and educational perspective. It is impossible to deny that education supports a more cultured population prepared for its social insertion. It is emphasized that this casuistic analysis of these three ways is carried out with the purpose of specifying the definition of socio-educational management for subsequent research. It is extremely important that by taking advantage of the potential offered by the community, local and territorial context, the teaching-learning process is enriched, giving recognition to the educational capacity of society, in which the different processes between agents are articulated educators. Every socio-educational process involves delving into a reality and promoting a change or transformation from a social and educational perspective. It is impossible to deny that education supports a more cultured population prepared for its social insertion. It is emphasized that this casuistic analysis of these three ways is carried out with the purpose of specifying the definition of socio-educational management for subsequent research.Keywords: management, inervention, empowerment. |
Palabras clave: | gestión, intervención, empoderamiento |
Keyword: | management, inervention, empowerment |
Texto completo: | Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML) |