Reduction of philosophy: Two decades of public policy in the construction of the field of philosophy teaching in Colombia



Título del documento: Reduction of philosophy: Two decades of public policy in the construction of the field of philosophy teaching in Colombia
Revista: Estudios de Filosofía
Base de datos:
Número de sistema: 000556367
ISSN: 0121-3628
Autores: 1
Instituciones: 1Universidad Pedagógica Nacional,
Año:
Número: 69
Paginación: 177-198
País: Colombia
Idioma: Inglés
Resumen en inglés This article analyzes how public policies and regulations have affected the meaning of teaching philosophy in Colombia in the last two decades. Here, we analyze "Document 14", the Critical Reading test in the "Saber 11" tests, the reform of the Bach- elor"s Degrees and the recent regulations on Qualified Registration and High Quality of university programs, which are structured from the notion of "learning outcomes". The paper analyzes the norms and their reflection on the national philosophical community. Following Tovar"s hypothesis, we intend to show that, as a consequence of these regula- tions, philosophy has been given an operative meaning oriented to the labor demand and "living together" education. This has occurred by sacrificing the richness and breadth of philosophy. Finally, the text reveals that the philosophical community has critically assumed the norms, constituting philosophical reflection on political action.
Resumen en español El presente artículo analiza el sentido que otorgan a la filosofía las políticas y disposiciones públicas que han afectado la enseñanza de la filosofía en Colombia en las últimas dos décadas. Se analizan el Documento 14, la prueba de Lectura Crítica en Saber 11, la Reforma a las Licenciaturas, y las disposiciones recientes sobre Registro Calificado y Alta Calidad de programas universitarios. El escrito analiza las normas y rastrea reflexiones y discusiones que tales normas han suscitado en la comunidad filosófica nacional. Con todo, siguiendo la hipótesis de Tovar, se quiere mostrar que a la filosofía se le ha dado un sentido operativo, orientado a la demanda laboral y la convivencia, y que esto se ha dado sacrificando la riqueza y amplitud de la filosofía. El texto revela, finalmente, que la comunidad filosófica ha asumido críticamente las normas, constituyendo el reflexionar filosófico en acción política.
Palabras clave: Filosofía,
enseñanza de la filosofía,
Políticas Públicas,
Educación Filosófica,
Acción Política
Keyword: Philosophy,
Philosophy teaching,
Public policy,
Philosophy education,
Political action
Texto completo: Texto completo (Ver PDF)