Trans-didactics in Transcomplex Decolonial Mathematics Education

Título del documento: Trans-didactics in Transcomplex Decolonial Mathematics Education
Revista: Educação Matemática Debate
Instituciones: 1Universidad de Oriente,
País: Brasil
Idioma: Portugués
Resumen en inglés Despite great advances in the didactics of Mathematics, the de-linking and re-linking towards a planetary decolonial mathematics is far from reality in teaching. In the Transcomplex Decolonial Mathematics Education (EMDT) line of research, we are going to support trans-didactics in EMDT as the objective of the inquiry. We do it in the complex transparadigm with rhizomatic deconstruction as transmethod. In the reconstruction we build complex strategies that safeguard the ethnomathematics-classroom social mind-spirit. Trans-didactics opens diatopical essences that allow the conjunction in Mathematics Education of: abstract-concrete, theory-example, global-local, scientific knowledge-lay knowledge, knowledge of civilizations in the South- knowledge of civilizations in the West-North, knowledge of the civilizations in the North — knowledge of the civilizations in the South, mind-soul, reason-emotion, physical classroom-social mind-spirit classroom, among others, that in the traditional teaching of mathematics had been separated.
Resumen en español Pese a grandes avances en la didáctica de la Matemática, el des-ligaje y re-ligaje hacia una Matemática decolonial planetaria está lejos de la realidad en la enseñanza. En la línea de investigación Educación Matemática Decolonial Transcompleja (EMDT), vamos a sustentar la trans-didáctica en la EMDT como objetivo de la indagación. Lo realizamos en el transparadigma complejo con la deconstrucción rizomática como transmétodo. En la reconstrucción construimos estrategias complejas que salvaguardan la etnomatemática-aula mente social-espíritu. La trans-didáctica apertura esencias diatópicas que permiten la conjunción en la Educación Matemática de: abstracto-concreto, teoría-ejemplo, global-local, conocimientos científicos-saberes legos, saberes de las civilizaciones en el Sur- saberes de las civilizaciones en el Occidente-Norte, saberes de las civilizaciones en el Norte — saberes de las civilizaciones en el Sur, mente-alma, razón-emoción, aula física-aula mente social espíritu, entre otros, que en la enseñanza tradicional de la matemática había sido separados.
Palabras clave: Trans-Didáctica,
Educación Matemática,
Decolonialidad Planetaria,
Complejidad