Articulation of technologies through the career Professor of Mathematics at the National University of Rosario



Título del documento: Articulation of technologies through the career Professor of Mathematics at the National University of Rosario
Revista: Educação Matemática Debate
Base de datos:
Número de sistema: 000571796
ISSN: 2526-6136
Autores:
Año:
Volumen: 5
Número: 11
Paginación: 1-26
País: Brasil
Idioma: Portugués
Resumen en inglés This paper analyzes the modes of articulation of technologies in the different curricular activities of a teacher training career in Mathematics in Argentina. The components of disciplinary-pedagogical-technological knowledge are considered as a frame of reference. An open online questionnaire is applied to the professors of the career as the first phase of inquiry, through a qualitative approach and case study design. Among the categories of interest, there are activities with technologies as well as their supports and foundations given by teachers, those experiences that are especially valued with the relevance they give for the training of trainers and, finally, some emerging comparisons from the technological irruption due to the pandemic situation. In general terms, it has been possible to verify that the experiences reported are very varied among themselves, some with a potential to be developed and others with substantial practices that are distinctive.
Resumen en español En este artículo se analizan los modos de articulación de las tecnologías en las distintas actividades curriculares de una carrera de formación de profesores en Matemática de Argentina. Se consideran como marco de referencia los componentes del conocimiento disciplinar-pedagógico-tecnológico y, mediante un enfoque cualitativo y diseño de estudio de caso, se aplica un cuestionario abierto online a los profesores de la carrera como primera fase de indagación. Entre las categorías de interés se encuentran las actividades con tecnologías, así como sus soportes y fundamentos dados por los docentes, aquellas experiencias especialmente valoradas con la relevancia que le otorgan para la formación de formadores y, finalmente, algunas comparaciones emergentes a partir de la irrupción tecnológica debido a la situación de pandemia. En términos generales, ha sido posible constatar que las experiencias reportadas son muy variadas entre sí, algunas con un potencial a desarrollar y otras con prácticas sustanciosas que resultan distintivas.
Palabras clave: Tecnologías,
Profesorado en Matemática,
Formación Docente
Keyword: Technologies,
Teachers in Mathematics,
Teacher Training
Texto completo: Texto completo (Ver PDF)