Título del documento: El texto nómada
Revista: Versión (México, D.F.)
Base de datos: CLASE
Número de sistema: 000318439
ISSN: 0188-8242
Autores: 1
Instituciones: 1Universite de Montreal, Quebec. Canadá
Año:
Número: 22
Paginación: 77-114
País: México
Idioma: Español
Tipo de documento: Artículo
Enfoque: Analítico
Resumen en español Régine Robin reúne en este ensayo los trayectos de su vida intelectual, su mundo personal e íntimo y su visión del espacio urbano a escala planetaria, la Megalópolis. Este texto "itinerante" recupera inicialmente las reflexiones de Walter Benjamin y Sigfried Kracauer en torno al lugar que ocupan las imágenes, la fotografía y el cine en la memoria social, en la cultura contemporánea. En esta verdadera cartografía de sus pasiones intelectuales concede un lugar especial a una interrogante que le inquieta profundamente: ¿en qué medida el cambio de un soporte a otro -del impreso al medio radiofónico y de ahí al ciberespacio- introduce modificaciones radicales en la organización discursiva y en el proceso de significación? Este texto de Régine Robin se inscribe, al mismo tiempo, en una estética del fragmento y en una poética de las ciudades: una práctica escrituraria elaborada con la misma textura de lo real propio del mundo humano. Este texto nómada nos lleva, entre otros destinos, a su sitio personal (http://www.er.uqam.ca/nobel/r24136/) [nota de los editores]
Resumen en inglés Régine Robin assembles in this essay the different paths of her intellectual life, his personal and most intimate world and her visions of the urban space to a planetary level, the Megalopolis. This itinerant" text recovers initially the reflections of Walter Benjamin and Sigfried Kracauer around the place of images, photography and cinema, in the social memory, in the contemporary culture. In this precise cartography of her intellectual passions she grants a special place to a question that deeply concerns her: in what measure does the change from a support to another one -from printing press to radio waves and from there to cyberspace- introduces radical modifications in the discursive organization and in the process of meaning? This Régine Robin's text it's inscribed undoubtedly, both in a aesthetics of the fragment and a in a poetics of the cities: A writing practice elaborated with the same texture of that real that is proper to human world. This nomadic text leads us, among other destinations, to her personal site (http: // www.er.uqam.ca/nobel/r24136/) [note of the editors].Régine Robin assembles in this essay the different paths of her intellectual life, his personal and most intimate world and her visions of the urban space to a planetary level, the Megalopolis. This "itinerant" text recovers initially the reflections of Walter Benjamin and Sigfried Kracauer around the place of images, photography and cinema, in the social memory, in the contemporary culture. In this precise cartography of her intellectual passions she grants a special place to a question that deeply concerns her: in what measure does the change from a support to another one -from printing press to radio waves and from there to cyberspace- introduces radical modifications in the discursive organization and in the process of meaning? This Régine Robin's text it's inscribed undoubtedly, both in a aesthetics of the fragment and a in a poe
Disciplinas: Literatura y lingüística,
Arte,
Ciencias de la computación
Palabras clave: Fotografía,
Memoria visual,
Cine,
Web,
Internet,
Hipertexto
Texto completo: Texto completo (Ver PDF)