Título del documento: Nivel de cumplimiento de las fases del tratamiento periodontal en las clínicas odontológicas de la Universidad de Santo Tomás
Revista: Ustasalud
Autores:

Instituciones: 1Universidad Santo Tomás, Facultad de Odontología, Bucaramanga, Santander. Colombia
País: Colombia
Resumen en inglés Objective: to determine the level of compliance of the phases of periodontal treatment in patients attending the dental clinics of the Universidad Santo Tomás, located in Floridablanca and Bucaramanga during the academic year of 2016.Materials and methods: a cross-sectional study, 171 clinical histories were considered that met all the selection criteria. Socio-demographic variables, semester, systemic commitment, periodontal diagnosis, periodontal< treatment phases were evaluated.Results: the maintenance phase had a higher level of noncompliance (99.4%), followed by the reassessment phase (98.8%), for the phases that, depending on the course of the disease, are required to be required or not; The urgency phase, demanded by two people had a non-compliance of 50%; In the systemic phase, 69.6% attended the consultation for periodontal treatment and for the corrective phase, there was a high level of noncompliance of 78.9% for the required phases; In similarity, the hygienic phase presented a high level of non-compliance: 57.3%.Conclusion: probably, the causes of high failure rates of periodontal treatment are due to weak strategies of education and motivation for the patient. The importance of the results of this study is to allow to base the creation, redesign and strengthening of interventions in the consultations to insist to the patient on the importance of assisting in the phases of reevaluation and maintenance since it was evidenced in these twophases a high Percentage of default.
Resumen en español Objetivo: determinar el nivel de cumplimiento de las fases del tratamiento periodontal registrado en las historias clínicas de pacientes que atienden a las clínicas odontológicas de la Universidad Santo Tomás, Bucaramanga durante el 2016.Materiales y métodos: se realizó un estudio observacional de corte transversal, se tuvieron en cuenta 171 historias clínicas que cumplían todos los criterios de selección, se evaluaron variables sociodemográficas, semestre del estudiante que atendía al paciente, compromiso sistémico, diagnóstico periodontal, y registro de las fases del tratamiento periodontal.Resultados: la fase de mantenimiento tuvo mayor nivel de incumplimiento (99,4%), seguida de la fase de reevaluación (98,8%). La fase higiénica presentó un incumplimiento del 57,3%. Dentro de las fases que requieren o no de su cumplimiento; la fase urgencia, evidenciada por dos personas, solo una de estas cumplió; en la fase sistémica, el 69,6% asistió a la consulta para el tratamiento periodontal y en la fase correctiva, se presentó un incumplimiento del 78,9%.Conclusión: el estudiante debe recalcar en cada atención al paciente la importancia de cumplir con cada una de las fases del tratamiento periodontal, especialmente, con la asistencia a las fases de reevaluación y mantenimiento, ya que se evidenció en estas un alto porcentaje de incumplimiento.
Disciplinas: Medicina
Palabras clave: Índice periodontal,
periodontitis crónica,
enfermedad periodontal,