Revista: | UNIANDES Episteme |
Base de datos: | |
Número de sistema: | 000593171 |
ISSN: | 1390-9150 |
Autores: | Giler Medina, Patricio1 Medina-Gorozabel, Glenda2 |
Instituciones: | 1Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Manabí, Ecuador, 2Ministerio de Educación, Chone, Manabí, Ecuador, |
Año: | 2023 |
Periodo: | Jul-Sep |
Volumen: | 10 |
Número: | 3 |
Paginación: | 341-351 |
País: | Ecuador |
Idioma: | Español |
Resumen en inglés | The objective of the research was to propose an educational methodology for the development of critical thinking in multidisciplinary learning in Entrepreneurship and Management in junior high school students at the Carlos María Castro Educational Unit, in the Chone canton, during the school period 2022 - 2023. Field research with a mixed approach was used. At the theoretical level, the analytical, inductive, and synthetic methods were used. At a qualitative level, the educational curriculum and the Entrepreneurship and Management implementation guide were reviewed through documentary analysis. At a quantitative level, a checklist was applied as a research technique. The results show that in the general objectives of Entrepreneurship and Management, critical thinking skills are presented, and that secondary school teachers teaching the subject need educational strategies for the methodological development of activities that encourage multidisciplinarity. In conclusion, the development of critical thinking promotes the capacity for analysis, reasoning, and synthesis of knowledge, in a rigorous and effective way, for which it was considered necessary to implement a methodological proposal for the organization and management of multidisciplinary learning that allows improving academic performance in the subject. |
Resumen en español | El objetivo de la investigación fue proponer una metodología educativa para el desarrollo del pensamiento crítico en el aprendizaje multidisciplinar en Emprendimiento y Gestión en estudiantes de secundaria en la Unidad Educativa Carlos María Castro, del cantón Chone, período lectivo 2022 2023. Se empleó la investigación de campo con enfoque mixto. A nivel teórico se utilizó los métodos analítico, inductivo y sintético. A nivel cualitativo, se revisó el currículo educativo y la guía de implementación de Emprendimiento y Gestión mediante análisis documental. A nivel cuantitativo, se aplicó una lista de cotejo como técnica de investigación. Los resultados muestran que en los objetivos generales de Emprendimiento y Gestión se presentan habilidades del pensamiento crítico, y que los docentes de secundaria en la asignatura necesitan de estrategias educativas para el desarrollo metodológico de actividades que incentiven la multidisciplinariedad. En conclusión, el desarrollo del pensamiento crítico promueve la capacidad de análisis, razonamiento y síntesis de los conocimientos, de manera rigurosa y efectiva, por lo que se consideró necesario implementar una propuesta metodológica para la organización y gestión del aprendizaje multidisciplinar que permita mejorar el desempeño académico en la asignatura. |
Palabras clave: | Pensamiento crítico, educación secundaria, Emprendimiento y Gestión, organización del aprendizaje, gestión del aprendizaje |
Keyword: | Critical thinking, secondary education, Entrepreneurship and Management, organization of learning, learning management |
Texto completo: | Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML) |