Opciones energéticas encaminadas al logro del desarrollo sustentable

Título del documento: Opciones energéticas encaminadas al logro del desarrollo sustentable
Revista: Revista Social Fronteriza
Instituciones: 1Universidad Técnica Luis Vargas Torres, Esmeraldas. Ecuador
País: Ecuador
Resumen en inglés Currently, only the technical and financial aspects are considered in terms of their feasibility and start-up in electricity generation projects implemented with renewable energy sources. When it comes to the sustainability of these projects, they only have one advantage; reduce greenhouse gases from fossil fuels, while ignoring the possible negative effects on social and environmental aspects. In this work it is proposed to produce electricity in a sustainable way using renewable energy sources such as solar, wind and biomass. The sustainable development framework was followed, basing this project on its three pillars (social, environmental and economic). Current national policies to promote the development of renewable energy sources were analyzed. A sustainability index was developed to determine the characteristics or minimum requirements that the states of the Mexican Republic must meet in terms of renewable natural resources and their quality to produce electricity. Finally, ten states were selected for each category (solar, wind, and biomass) and a state-by-state analysis of all the selected indicators was performed. In the scientific literature related to energy and its transformation, as well as in the database of official institutions, the current state of electrical energy production in Mexico and the opportunities offered by renewable energy sources were studied, as well as identifying social problems and environmental factors were derived. . . production from renewable sources. The indicators were then calculated using normalization, weighting and aggregation processes to classify the data. Subsequently, a mathematical model was proposed and solved to find out which of the renewable technologies is the most appropriate, as well as the most feasible spaces to install the different technologies.
Resumen en español Actualmente, solo se consideran los aspectos técnicos y financieros en cuanto a su factibilidad y puesta en marcha en los proyectos de generación eléctrica implementados con fuentes de energía renovable. Cuando se trata de la sostenibilidad de estos proyectos, solo tienen una ventaja; reducir los gases de efecto invernadero de los combustibles fósiles, pero ignorando los posibles efectos negativos en los aspectos sociales y ambientales. En este trabajo se propone producir electricidad de forma sostenible utilizando fuentes de energía renovables como la solar, eólica y biomasa. Se siguió el marco del desarrollo sostenible, basando este proyecto en sus tres pilares (social, ambiental y económico). Se analizaron las políticas nacionales vigentes para promover el desarrollo de fuentes renovables de energía. Se elaboró ​​un índice de sustentabilidad para determinar las características o requisitos mínimos que deben cumplir los estados de la República Mexicana en materia de recursos naturales renovables y su calidad para producir energía eléctrica. Finalmente, se seleccionaron diez estados para cada categoría (solar, eólica y biomasa) y se realizó un análisis estado por estado del total de indicadores seleccionados. En la literatura científica relacionada con la energía y su transformación, así como en la base de datos de instituciones oficiales, se estudió el estado actual de la producción de energía eléctrica en México y las oportunidades que ofrecen las fuentes renovables de energía, también se identificaron problemas sociales y se derivaron factores ambientales. . . producción a partir de fuentes renovables.
Disciplinas: Economía
Palabras clave: factores ambientales, fuentes renovables, sostenibilidad,
Economía de energéticos
Keyword: environmental factors, renewable sources, sustainability