Título del documento: Addressing inclusive education in the context of the pandemic: a systematic review
Revista: Revista Social Fronteriza
Instituciones: 1Universidad Nacional de Educación, Azogues, Cañar. Ecuador
País: Ecuador
Resumen en inglés The research focused on the development of a systematic review of different studies carried out by other authors in which the barriers, limitations and actions implemented to address this problem have been analyzed. A non-experimental methodological design with a qualitative approach was applied; In this case, techniques were applied for the search, selection, and analysis of the different referential articles so that they met the criteria of scientific relevance. A total of ten articles were reviewed, among which similar results were found that reflected the prevalence of educational inequalities that affect students with disabilities to a greater extent; In addition, it is suggested that although policies and actions aimed at guaranteeing inclusive education have been implemented, they are still minimal or insufficient to face different scenarios.  It was concluded that in order to guarantee inclusion it is essential to meet the specific needs of students with disabilities, recognize the barriers that still prevail and take measures to reduce and gradually eradicate them, for this the involvement of the State, all actors of the educational system and society in general is required.
Resumen en español La investigación se centró en el desarrollo de una revisión sistemática de diferentes estudios realizados por otros autores en los que se han analizado las barreras, limitaciones y acciones implementadas para abordar este problema. Se aplicó un diseño metodológico no experimental con enfoque cualitativo; En este caso, se aplicaron técnicas para la búsqueda, selección y análisis de los diferentes artículos referenciales para que cumplieran con los criterios de relevancia científica. Se revisaron un total de diez artículos, entre los cuales se encontraron resultados similares que reflejaron la prevalencia de desigualdades educativas que afectan en mayor medida a los estudiantes con discapacidad; Además, se sugiere que si bien se han implementado políticas y acciones dirigidas a garantizar la educación inclusiva, aún son mínimas o insuficientes para enfrentar diferentes escenarios.  Se concluyó que para garantizar la inclusión es fundamental atender las necesidades específicas de los estudiantes con discapacidad, reconocer las barreras que aún prevalecen y tomar medidas para reducirlas y erradicarlas gradualmente, para ello se requiere la participación del Estado, de todos los actores del sistema educativo y de la sociedad en general.
Disciplinas: Educación
Palabras clave: Educación,
educación a distancia,
educación inclusiva,