Adaptación y validación de la versión chilena de la escala de impacto de evento-revisada (EIE-R)



Título del documento: Adaptación y validación de la versión chilena de la escala de impacto de evento-revisada (EIE-R)
Revista: Revista médica de Chile
Base de datos: PERIÓDICA
Número de sistema: 000405904
ISSN: 0034-9887
Autores: 1
2
3
4
5
6
Instituciones: 1Consultora Varas y Asociados, Puerto Montt. Chile
2Astilleros y Maestranzas de la Armada, Departamento de Personal, Talcahuano, Concepción. Chile
3Universidad San Sebastián, Vicerrectoría de Aseguramiento de la Calidad, Concepción. Chile
4Universidad del Desarrollo, Concepción. Chile
5Universidad Católica de la Santísima Concepción, Concepción. Chile
6Ministerio de Obras Públicas, Puerto Montt. Chile
Año:
Periodo: Sep
Volumen: 139
Número: 9
Paginación: 1163-1168
País: Chile
Idioma: Español
Tipo de documento: Artículo
Enfoque: Analítico, descriptivo
Resumen en inglés Background: Impact of Event Scale Revised (IES-R), that evaluates the subjective perception of stress, is used to assess post traumatic stress disorder simptoms. Aim : To adapt and validate IES-R to the Chilean population. Material and Methods : Two hundred seventy eight subjects exposed to stressful life events of varying magnitude were assessed using the IES-R, the Beck Depression Inventory, the anxiety and so- matoform subscales of the Depressive, Anxiety and Somatoform Disorders Scale and the AUDIT Questionnaire. Results : IES-R had adequate psychometric properties in terms of internal consistency, test-retest reliability, convergent and discriminating validity. It identifi ed a principal factor, explaining 67% of the variance. Conclusions : The IES-R can be used in the Chilean population to assess the degree of suffering produced by a traumatic event
Disciplinas: Medicina,
Psicología
Palabras clave: Diagnóstico,
Neurología,
Psicología clínica,
Temblor,
Pruebas psicológicas,
Estrés
Keyword: Medicine,
Psychology,
Diagnosis,
Neurology,
Clinical psychology,
Tremor,
Psychological tests,
Stress
Texto completo: Texto completo (Ver PDF)