Pre-Service English as a Foreign Language Teachers" Perceptions of Task Based Language Teaching for Higher Education Programs in Mexico: Methodology of a Case Study



Título del documento: Pre-Service English as a Foreign Language Teachers" Perceptions of Task Based Language Teaching for Higher Education Programs in Mexico: Methodology of a Case Study
Revista: Revista lengua y cultura
Base de datos:
Número de sistema: 000586332
ISSN: 2683-2321
Autores: 1
Instituciones: 1Universidad Autónoma de Nuevo León,
Año:
Volumen: 5
Número: 10
Paginación: 69-77
País: México
Idioma: Inglés
Resumen en inglés This quantitative case study research explored English as a foreign language (EFL) pre-service teachers" perception of the Task-Based Language Teaching (TBLT) for facilitating written language competency for learners of English in northern Mexico. The participants in the study (n = 193) were from two locations: A public university in the state of Nuevo León, Mexico with 112 EFL Pre-service teachers (Location A) and a Normal Superior School with 81 (Location B). All participants took part in the study voluntarily and responded to a survey via email. The study included a survey with a five-point scale (1. Strongly disagree, 2. Disagree, 3. Neutral, 4. Agree, 5. Strongly agree). The survey contained a demographic section followed by three subscales with a total of 35 items: Subscale one, The Teaching Process (items 1-10); Subscale two, The Role of the Task (items 11-18), and Subscale 3, The Teaching of Language Competencies (items 19-35). The last five items (31-35) asked participants about the facilitation of written expression competency through TBLT. The items of the survey responded to the three research questions of the study, regarding perceptions about TBLT approach to the teaching of English; the role of task in English language learning; and the contribution of TBLT for teaching of the written expression competency in Mexico. The construction of the survey was informed by contributions of Prabhu (1987), Nunan (2004), Swan (2005), Ellis (2009), Long (2015), Jeon and Hahn (2006), and SEP (2018). The survey was administered using the SurveyMonkey platform. Since this is an in-progress research, findings and conclusions will appear in further publications.
Resumen en español Este estudio de casos cuantitativo exploró la percepción de docentes en formación de Inglés como Lengua Extranjera (ILE) sobre la Enseñanza Basada en Tareas (EBT) para facilitar la competencia de expresión escrita de alumnos en el norte de México. Los participantes el estudio (n = 193) pertenecieron a dos locaciones: una universidad pública del estado de Nuevo León, México con 112 docentes en formación (Locación A) y una Escuela Normal Superior con 81 (Locación B). Todos los participantes fueron tomaron parte en el estudio de manera voluntaria y respondieron una encuesta por correo electrónico. El estudio incluyó una encuesta con una escala de cinco puntos (1. Totalmente en desacuerdo, 2. En desacuerdo, 3. Neutral, 4. De acuerdo, 5. Totalmente de acuerdo). La encuesta incluyó una sección demográfica y tres subescalas con un total de 35 reactivos: Subescala uno, El Proceso de Enseñanza (reactivos 1-10); Subescala dos, El Rol de la Tarea (reactivos 11-18); Enseñanza de las Competencias Lingüísticas (reactivos 19-35). Los últimos cinco reactivos 31-35) preguntaron a los participantes sobre la facilitación de la competencia de expresión escrita por medio del EBT. Los reactivos de la encuesta respondieron las tres preguntas de investigación del estudio con respecto a las percepciones del enfoque EBT para la enseñanza del inglés; el rol de la tarea en el aprendizaje del inglés; y la contribución del EBT en la enseñanza de la competencia de expresión escrita en México. La encuesta se diseñó de las contribuciones de Prabhu (1987), Nunan (2004), Swan (2005), Ellis (2009), Long (2015), Jeon y Hahn (2006) y SEP (2018) y se aplicó a través de la plataforma SurveyMonkey. Debido a que ésta es una investigación en proceso, hallazgos y conclusiones aparecerán en publicaciones futuras.
Palabras clave: Percepción,
estudio de casos cuantitativo,
enseñanza de la lengua basada en tareas,
Programa Nacional de Inglés (PRONI) 2011,
competencia de expresión escrita,
encuesta Likert
Keyword: Perception,
quantitative case study,
Task-based language teaching,
task,
National English Program (NEP) 2011,
written expression,
competency,
Likert survey
Texto completo: Texto completo (Ver PDF)