Revista: | Revista lengua y cultura |
Base de datos: | |
Número de sistema: | 000586304 |
ISSN: | 2683-2321 |
Autores: | Bórquez Morales, Lilia Sulema2 Hernández Alvarado, Martha Guadalupe1 |
Instituciones: | 1Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, 2Universida Autónoma del Estado de Hidalgo, |
Año: | 2023 |
Volumen: | 4 |
Número: | 8 |
Paginación: | 90-98 |
País: | México |
Idioma: | Inglés |
This study explores the knowledge and perceptions that language teachers hold of the implementation of the communicative language teaching approach in their teaching context, a language centre of a public university in central Mexico. To collect data, a questionnaire was disseminated among teachers of different languages including Spanish, Nahuatl, Italian, German, French, and English. Data on teachers" knowledge of the approach were included to discuss the reported use of CLT in their teaching activities. Then, inferences were made based on the contextual elements surrounding each language. The findings in this study provide evidence that there may be specific factors in each language that may foster or hinder the implementation of CLT principles. | |
Resumen en inglés | This study explores the knowledge and perceptions that language teachers hold of the implementation of the communicative language teaching approach in their teaching context, a language centre of a public university in central Mexico. To collect data, a questionnaire was disseminated among teachers of different languages including Spanish, Nahuatl, Italian, German, French, and English. Data on teachers" knowledge of the approach were included to discuss the reported use of CLT in their teaching activities. Then, inferences were made based on the contextual elements surrounding each language. The findings in this study provide evidence that there may be specific factors in each language that may foster or hinder the implementation of CLT principles. |
Resumen en español | Este estudio explora el conocimiento y las percepciones que los profesores tienen acerca de la implementación del enfoque comunicativo en su contexto laboral, un centro de lenguas de una universidad pública en el centro de México. Para la colección de datos, se distribuyó un cuestionario entre profesores de diferentes lenguas incluyendo español, náhuatl, italiano, alemán, francés e inglés. Datos sobre el conocimiento de los profesores del enfoque comunicativo fueron incluidos para discutir el uso de este enfoque en sus actividades de enseñanza. Posteriormente, se realizaron inferencias basadas en los elementos contextuales alrededor de cada lengua. Los resultados del estudio proporcionan evidencia de que pudieran existir factores específicos en cada lengua que facilitan o dificultan la implementación de los principios de la enseñanza comunicativa de lenguas. |
Palabras clave: | Enseñanza comunicativa de lenguas, enfoque comunicativo, percepciones docentes |
Keyword: | Communicative Language Teaching (CLT), Communicative approach, Teachers' perceptions |
Texto completo: | Texto completo (Ver PDF) |