Revista: | Revista científica General José María Córdova |
Base de datos: | |
Número de sistema: | 000567889 |
ISSN: | 2500-7645 |
Autores: | Sánchez Buitrago, Jorge Oswaldo1 Ferreira Ojeda, Luis Carlos1 |
Instituciones: | 1Universidad del Magdalena, Colombia, |
Año: | 2019 |
Volumen: | 17 |
Número: | 25 |
Paginación: | 47-66 |
País: | Colombia |
Idioma: | Español |
Resumen en inglés | An investigation was carried out with the purpose of making a critical reading of the needs, expectations and requirements for the advanced training, in the field of educational management, of the directors and teachers of an educational institution; in perspective of setting up advanced training scenarios, which contribute to the improvement of educational quality. This research is framed within educational ethnography, and the main information collection technique that was used was participant observation; In addition, the following techniques were used: questionnaires, interview (unstructured) and documentary analysis. When analyzing the characteristics of an educational establishment that improves permanently, weaknesses were evident, and consequently training needs: in the design, planning, implementation and evaluation of the curriculum that promotes learning in the classroom (academic management). In the promotion of collaborative relationships and collective commitment with actions that impact the community (community management). |
Resumen en español | Se realizó una investigación con la finalidad de hacer una lectura crítica de las necesidades, expectativas y requerimientos para la formación avanzada, en el campo de la gestión educativa, de los directivos y docentes de una institución educativa; en perspectiva de configurar escenarios de formación avanzada, que aporten al mejoramiento de la calidad educativa. Esta investigación se encuadra dentro de la etnografía educativa, y la principal técnica de recolección de información que se utilizó fue la observación participante; complementariamente, se utilizaron las siguientes técnicas: cuestionarios, entrevista (no estructurada) y análisis documental. Analizando las características de un establecimiento educativo que mejora permanentemente, se evidenciaron falencias, y consecuentemente necesidades de formación: en el diseño, planeación, implementación y evaluación del currículo que promueva el aprendizaje en las aulas (gestión académica). En el fomento de las relaciones de colaboración y compromiso colectivo con acciones que impacten en la comunidad (gestión de la comunidad). |
Palabras clave: | calidad educativa, etnografía educativa, formación avanzada, gestión educativa |
Keyword: | advanced training, educational ethnography, educational management, education quality |
Texto completo: | Texto completo (Ver PDF) |