Diversity of gastropods in Kapas Island, Indonesia

Título del documento: Diversity of gastropods in Kapas Island, Indonesia
Revista: Marine and fishery sciences
Instituciones: 1Department of Aquaculture, Faculty of Fisheries, Madako Tolitoli University, Madako road, Tambun Village, Tolitoli District, Central Sulawesi Province, Indonesia,
Idioma: Inglés
Resumen en inglés Gastropods are one of the constituents of benthic communities in waters and are found throughout the world, ranging from shallow, sandy, coral reefs to deep seas. Gastropods have several advantages, one of the most relevant is that they can be used as bioindicators of pollution. The purpose of this study was to determine the diversity and abundance of gastropods in Kapas Island, Indonesia. This research was conducted for two months on the coast of Kapas Island, Indonesia. Gastropod collection was carried out at 10 observation stations using three transect lines toward the sea and divided into three parts, namely upper intertidal, middle intertidal, and lower intertidal on each transect line. The distance between stations was ~ 150 m. Ninety plots of 1 m2 were set. Abundance and diversity were analyzed qualitatively. Results showed that gastropods consisted of 9 genera and 14 species. Among them, Cerithium sp. had the highest individual abundance (40.15%). The diversity index of gastropods in Kapas Island was 2.07 (medium diversity).
Resumen en español Los gasterópodos son uno de los constituyentes de las comunidades bénticas en las aguas y se encuentran en todo el mundo, desde arrecifes de coral arenosos hasta mares profundos. Los gasterópodos tienen varias ventajas, una de las más relevantes es que pueden ser utilizados como bioindicadores de contaminación. El propósito de este estudio fue determinar la diversidad y abundancia de gasterópodos en la Isla Kapas, Indonesia. Esta investigación se llevó a cabo durante dos meses en la costa de la Isla Kapas, Indonesia. La recolección de gasterópodos se llevó a cabo en 10 estaciones de observación utilizando tres líneas de transecta hacia el mar, divididas en tres partes, a saber, intermareal superior, intermareal medio e intermareal inferior, para cada línea de transecta. La distancia entre estaciones fue de ~ 150 m. Se establecieron 90 parcelas de 1 m2 cada una. La abundancia y la diversidad se analizaron cualitativamente. Los resultados mostraron nueve géneros y 14 especies de gasterópodos. Entre ellos, Cerithium sp. tuvo la mayor abundancia individual (40,15%). El índice de diversidad de gasterópodos en la Isla Kapas fue de 2,07 (diversidad media).
Palabras clave: Abundancia,
gasterópodos intermareales,
ambiente marino
Keyword: Abundance,