Título del documento: An experimental study on ghost fishing in rocky coastal reefs in southern Brazil
Revista: Marine and fishery sciences
Instituciones: 1Universidade Estadual de Santa Cruz, Departamento de Ciências Biológicas, Rodovia Jorge Amado, km 16, 45662-900 - Ilhéus, Brazil,
2Universidade da Região de Joinville, Rodovia Duque de Caxias, km 8, 89240-000 - São Francisco do Sul, Brazil,
3Universidade Federal de São Carlos, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Rua dos Suindaras, 13565-905 - São Carlos, Brazil,
4Laboratório de Ecologia Pesqueira, Departamento de Engenharia de Pesca e Aquicultura, Universidade Federal de Sergipe, Cidade Universitária Prof. José Aloísio de Campos, Rua Mal. Rondon s/n, Jardim Rosa Elze, 49100-000 - São Cristóvão, Brazil,
País: Argentina
Idioma: Inglés
Resumen en inglés A ghost fishing experiment was conducted using gillnets in a rocky reef off the state of Santa Catarina, southern Brazil. Scuba divers monitored changes in the structure of the nets and catches for 92 days. One hundred and twenty-six entangled animals were observed, including target and non-target fishing species: 13 teleosts (N = 52; 43%) and four crustaceans (N = 74; 57%). The crab Menippe nodifrons was the most frequently entangled species (N = 36; 28%). Entanglement rates decreased over time following a logarithmic model for fishes and crustaceans, and an exponential model for both taxa combined, attributed to the degradation, and tangling of the nets and biofouling. The area of the net decreased linearly over time, collapsing after 92 days. This study provides the first experimental evaluation of the impacts of ghost fishing caused by gillnets in Brazilian rocky reefs.
Resumen en español Se realizó un experimento de pesca fantasma utilizando redes de enmalle en un arrecife rocoso frente al estado de Santa Catarina, en el sur de Brasil. Los buzos monitorearon los cambios en la estructura de las redes y las capturas durante 92 días. Se observaron ciento veintiséis animales enmallados, entre especies de pesca objetivo y no objetivo: 13 teleósteos (N = 52; 43%) y cuatro crustáceos (N = 74; 57%). El cangrejo Menippe nodifrons fue la especie más frecuentemente enmallada (N = 36; 28%). Las tasas de enmalle disminuyeron con el tiempo siguiendo un modelo logarítmico para peces y crustáceos, y un modelo exponencial para ambos taxones combinados, atribuidos a la degradación y enredo de las redes y bioincrustaciones. El área de la red disminuyó linealmente con el tiempo, la cual colapsó después de 92 días. Este estudio proporciona la primera evaluación experimental de los impactos de la pesca fantasma causada por redes de enmalle en los arrecifes rocosos de Brasil.
Palabras clave: Redes de enmalle abandonadas,
enmallado,
basura marina
Keyword: derelict gillnets,