Estructura territorial del turismo en Santiago, Nuevo León, México



Título del documento: Estructura territorial del turismo en Santiago, Nuevo León, México
Revista: Investigaciones geográficas - Instituto de Geografía. UNAM
Base de datos: PERIÓDICA
Número de sistema: 000422421
ISSN: 0188-4611
Autores: 1
1
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Instituciones: 1Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Geografía, Ciudad de México. México
Año:
Periodo: Dic
Número: 97
País: México
Idioma: Español
Tipo de documento: Artículo
Enfoque: Analítico, descriptivo
Resumen en español Este trabajo tiene como finalidad revelar la estructura territorial del turismo en Santiago, Nuevo León, municipio perteneciente a la zona metropolitana de Monterrey. Se explica, desde un punto de vista geográfico, el arreglo y articulación del turismo en el territorio, y para ello se alude a la distribución de los recursos naturales y culturales, así como de la infraestructura y servicios que atienden a esta actividad económica, y se examina la procedencia geográfica de los visitantes, que transitan por distintos canales de comunicación hacia Santiago. Los resultados indican que la demarcación municipal posee una diversidad de recursos, en particular de índole natural, que soportan su promoción como destino turístico; sin embargo, el crecimiento del turismo en esta localidad depende, en gran medida, de lo que acontece en la ciudad de Monterrey, lugar de pernocta de una proporción importante de los visitantes que llegan a Santiago y desde donde se promociona la llegada de turistas a esta localidad. Se trata de un ejemplo de destino turístico supeditado a una gran metrópoli en términos de accesibilidad, servicios y conectividad
Resumen en inglés Tourism has become a highly relevant economic activity at a global level; over the past decades, both the number of tourist visits worldwide as well as tourism revenues have risen exponentially. In 2016, Mexico ranked eighth (with 35 million tourists) in the hierarchy published by the World Tourism Organization each year based on the international tourist arrivals to each country (OMT, 2017). That same year, tourism contributed 8.7% to the Gross Domestic Product, a figure greater than the respective global number, which is close to 3.0 %. In this context, this work aims to unveil the territorial structure of tourism in Santiago, Nuevo León, a municipality within the Monterrey Metropolitan Area (ZMM), one of the major urban areas of Mexico, characterized by vigorous industrial and commercial activities. Being located within the influence area of Monterrey city, which receives 2252 126 visitors each year, Santiago is part of the supplementary tourist offer to the local urban and business tourism. To explore the landscape effects of any economic activity in a given space, the concepts of structure and territorial organization proposed by the Soviet School of Geography and applied to research on the Geography of Tourism facilitate the analysis of the territorial arrangement the tourism economy, both throughout history (territorial organization) and today (territorial structure). Studies on territorial organization identify the physical-geographical foundations and the social structure that support the development of an economic activity, and the historical processes that have delineated it over a specific space. In the case of Santiago, the arrangement and articulation of tourism in the territory is explained from a geographical standpoint, based on the distribution of natural and cultural resources, as well as on infrastructure and services that sustain this economic activity. The geographical origin of visitors arriving in Santiago through the various tran
Disciplinas: Geografía
Palabras clave: Geografía económica y regional,
Turismo cultural,
Estructura territorial,
Santiago,
Nuevo León,
Pueblos mágicos,
México
Keyword: Economic and regional geography,
Cultural tourism,
Territorial structure,
Santiago,
Nuevo Leon,
Mexico,
Magical Towns Program
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