Revista: | Horizonte pedagógico (La Habana) |
Base de datos: | |
Número de sistema: | 000568286 |
ISSN: | 2310-3648 |
Autores: | Fernández Díaz, Argelia1 |
Instituciones: | 1Proyecto Institucional Gestión Científica en el desarrollo educativo local y comunitario. Dirección Municipal de Educación La Lisa, La Habana, Cuba, |
Año: | 2023 |
Volumen: | 12 |
Número: | 4 |
País: | Cuba |
Idioma: | Español |
Resumen en inglés | Today's globalized world and the high rate of technologization demonstrate the importance of people being more prepared; this requires that functional digital literacy be carried out on a day-to-day basis to handle the most advanced technologies. . It is then necessary to prepare the family in these computer resources, to achieve their cooperation in the education of their children. The article aims to objective; present some methodological recommendations for the preparation of families in digital skills from educational institutions. Preparation needs in digital skills in teachers and families are analyzed, based on the application of a survey and participatory interview, together with the review of reports from control. All of which is revealed from the use of the unit of analytical-synthetic and inductive-deductive methods to promote the understanding and determination of the theoretical and methodological foundations on the need to prepare the family in digital skills to contribute thus with the educational institution in the training of their children. |
Resumen en español | El mundo globalizado en la actualidad y la alta tasa de tecnologización demuestran lo imperante, de que las personas estén más preparadas, ello requiere que en el día a día, se lleve a cabo una alfabetización digital funcional, para el manejo de las tecnologías más avanzadas. Es preciso entonces preparar a la familia en estos recursos informáticos, para lograr su cooperación en la educación de sus hijos. El artículo pretende como objetivo; exponer algunas recomendaciones metodológicas para la preparación a las familias, en competencias digitales desde las instituciones educativas Se analizan necesidades de preparación en competencias digitales en docentes y familias, a partir de la aplicación de una encuesta y entrevista participativa, unido a la revisión de informes de control. Todo lo cual se devela desde la utilización de los la unidad de los métodos analítico‐sintético e inductivo‐deductivo para propiciar la comprensión y la determinación de los fundamentos teóricos y metodológicos sobre la necesidad de la preparación de la familia en las competencias digitales para contribuir así con la institución educativa en la formación de sus hijos.Abstract:Today's globalized world and the high rate of technologization demonstrate the importance of people being more prepared; this requires that functional digital literacy be carried out on a day-to-day basis to handle the most advanced technologies. . It is then necessary to prepare the family in these computer resources, to achieve their cooperation in the education of their children. The article aims to objective; present some methodological recommendations for the preparation of families in digital skills from educational institutions. Preparation needs in digital skills in teachers and families are analyzed, based on the application of a survey and participatory interview, together with the review of reports from control. All of which is revealed from the use of the unit of analytical-synthetic and inductive-deductive methods to promote the understanding and determination of the theoretical and methodological foundations on the need to prepare the family in digital skills to contribute thus with the educational institution in the training of their children. Keywords: citizen digital literacy, digital skills, dialogic. |
Palabras clave: | alfabetización digital ciudadana, competencias digitales, dialógico |
Keyword: | citizen digital literacy, digital skills, dialogic |
Texto completo: | Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML) |