Título del documento: La plata es en la botánica, como en todas las cosas, el gran resorte . El comercio de las quinas en la formación de Francisco Antonio Zea (1785-1795)
Revista: Historia y espacio
Instituciones: 1Universidad Nacional de Colombia, Sede Bogotá,
2Universidad Nacional de Colombia, Bogotá,
3Investigador Independiente,
Resumen en inglés The article shows how foreign travelers in Colombia, in their travel stories, saw religion, religiosity, and the Church, in times of Independence. Colombia is understood as it was understood from 1819 to 1830, that is, the union of current Venezuela, Colombia, and Ecuador. We defend the hypothesis that the travel stories reveal a complex scenario that was not reduced to the view that religion, religiosity, and church were immutable, nor that everything was chaotic due to the war and the breakdown of the colonial order. The visions in the travel stories range from the most critical, paradoxically elaborated by Catholics, to the most diplomatic, elaborated by Protestants who sought to establish relationships of various kinds with the emerging country. Both visions, reflected in the travel stories, are compared with other sources and specialized literature to elaborate a more complex explanation of how the three main themes of the article were viewed by foreign travelers.
Resumen en español El interés por el funcionamiento del estanco de la quina (1785-1791) y los saberes asociados alejaron a Zea de la ciencia botánica. El desempeño de Mutis como empresario estatal influyó decisivamente en la decisión de Zea de enriquecerse ejerciendo como burócrata. Se presenta el primer estudio sobre el funcionamiento y la producción del estanco. Protegido por opositores a este tipo de empresa, Zea ingresó a la Expedición Botánica en contradicción con Mutis, malogró su formación como botánico y acabó trabajando en complicidad con el médico negociante. Mutis fue su jefe —no su maestro— y en todo caso su modelo de empresario.
Palabras clave: Colombia-historia,
Catolicismo,
Iglesia,
Literatura de viajes,