Revista: | Historia regional |
Base de datos: | |
Número de sistema: | 000600136 |
ISSN: | 0329-8213 |
Año: | 2024 |
Periodo: | Ene-Abr |
Volumen: | s/v |
Número: | 51 |
Paginación: | 1-18 |
País: | Argentina |
Idioma: | Español |
Resumen en inglés | This paper proposes to integrate the skills of Historical Argumentation and exemplifies how they are constructed in classroom discursive interactions. The sample was made up of 33 students and their teacher from a third-year course of middle school at a subsidized school in Santiago, Chile. All the classes of the unit the breakdown of Democracy were filmed; For the analysis, the interactions of two classes about how to interpret the position of the Chilean youth of the 80s towards the Dictatorship were chosen. The categories of Dialogical Discourse Analysis were used to identify the discursive traces each skill was constructed with. The results show the relevance of the proposal to analyze the development of historical argumentative skills in contexts of classroom discursive interactions, a contribution that can be considered by teachers to promote this type of complex skills during the development of teaching the historical discipline. |
Resumen en español | Este artículo realiza una propuesta que integra las habilidades de la Argumentación Histórica y ejemplifica cómo van siendo construidas en interacciones discursivas de aula. La muestra estuvo compuesta por 33 estudiantes y su profesora de un curso de tercero medio de un colegio subvencionado en Santiago de Chile. Fueron filmadas todas las clases de la unidad el quiebre de la Democracia; para el análisis se escogieron las interacciones de dos clases alrededor de cómo interpretar la posición de la juventud chilena de los 80s frente a la Dictadura. Las categorías del Análisis Dialógico del Discurso fueron empleadas para identificar las huellas discursivas con las que cada habilidad fue construida. Los resultados muestran la pertinencia de la propuesta para analizar el desarrollo de habilidades argumentativas históricas en contextos de interacciones discursivas de aula, un aporte que puede ser considerado por los profesores para fomentar ese tipo de habilidades complejas durante el desarrollo de la enseñanza de la disciplina histórica. |
Palabras clave: | Enseñanza de la Historia, Argumentación, Aula, Dictadura, Chile, Juventud |
Keyword: | Teaching of history, Argumentation, Classroom, Dictatorship, Chile, Young people |
Texto completo: | Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML) |