Revista: | Encartes |
Base de datos: | |
Número de sistema: | 000588566 |
ISSN: | 2594-2999 |
Autores: | Rozental, Sandra |
Año: | 2022 |
Volumen: | 5 |
Número: | 9 |
Paginación: | 86-115 |
País: | México |
Idioma: | Español |
Tipo de documento: | Artículo |
Resumen en inglés | The extraction and relocation of the pre-Hispanic monolith known as "Tlaloc" from San Miguel Coatlinchan to the National Museum of Anthropology (Museo Nacional de Antropología) in 1964 were captured through the production, circulation, arrangement, and storage of different types of images. These images have been organized using different processes of montage that sought to somehow fix the event and, which are therefore deeply political. Following Roland Barthes" invitation to "listen to" images to access their "obtuse sense", I resort to ethnography as a way of addressing the resonances and the affective ties that cannot be contained within the edges of their frames and insist on interrupting any effort towards their logical and temporal arrangement. |
Resumen en español | La extracción y el traslado del monolito prehispánico conocido como Tláloc de San Miguel Coatlinchan al Museo Nacional de Antropología en 1964 quedaron plasmados mediante la producción, la circulación, el acomodo y el resguardo de diferentes tipos de imágenes. Estas imágenes han sido organizadas mediante procesos de montaje que buscan fijar el suceso y que, por ende, son también políticos. Siguiendo la invitación de Roland Barthes de "escuchar" las imágenes para acceder a su "sentido obtuso", recurro a la práctica etnográfica para atender las resonancias y los enjambres afectivos que no se ciñen a los bordes de sus encuadres y que interrumpen sus ordenamientos lógico-temporales. |
Disciplinas: | Antropología |
Palabras clave: | Etnología y antropología social |
Keyword: | Ethnology and social anthropology |
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