Título del documento: The right ventricle of transplanted hearts at 2,640 meters above sea level. A latin-american experience
Revista: Archivos de cardiología de México
Instituciones: 1Universidad El Bosque, Faculty of Medicine and Health Sciences, Bogota DC, Bogotá. Colombia
2Universidad del Rosario, School of Medicine and Health Sciences, Bogota DC, Bogotá. Colombia
3Universidad Nacional de Colombia, Division of Cardiovascular Imaging, Bogota DC, Arauca. Colombia
4Universidad Nacional de Colombia, Division of Heart Failure and Transplant, Bogota DC, Arauca. Colombia
Periodo: Abr-Jun
País: México
Idioma: Inglés
Resumen en español Antecedentes: Las adaptaciones cardiovasculares en la altitud aumentan la presión pulmonar; el efecto de estos cambios sobre el ventrículo derecho de corazones trasplantados a altitudes superiores a 2,500 msnm no ha sido descrito. Objetivo: Describir el comportamiento por ecocardiografía transtorácica del ventrículo derecho en el postoperatorio inmediato (días 1–7 post-HTx), 3, 6, 12 y 24 meses después del trasplante cardíaco en pacientes intervenidos a 2,640 ms nm. Métodos: Cohorte histórica de pacientes trasplantados de corazón en un hospital de Bogotá, Colombia, entre 2005 y 2019. Los datos sociodemográficos, clínicos y ecocardiográficos del ventrículo derecho fueron analizados en 5 momentos del seguimiento postoperatorio. Resultados: 91 pacientes fueron sometidos a trasplante cardíaco, el 64% residía a más de 2,500 msnm en el postoperatorio. El ecocardiograma transtorácico estuvo disponibles en 37 pacientes (40.6%). En el 95% de los pacientes se documentó disfunción del ventrículo derecho la cual fue predominantemente moderada (43%), con mejoría al 3 mes del trasplante. El TAPSE en el postoperatorio inmediato fue de 8.9±4.9 mm, con recuperación a partir del tercer mes postoperatorio (15.1±3.6 mm); la mejoría se mantuvo hasta el mes 24 (15.8±4.9 mm). La PsAP postoperatoria inmediata fue de 39.2±8.2 mmHg y disminuyó a los 24 meses (31.0±5.0 mmHg). La supervivencia a los 5 años fue del 78% IC95% 60-85. Conclusión: Posterior al trasplante cardíaco, la mayoría de los pacientes presentó disfunción ventricular derecha, mejorando al tercer mes del trasplante. No hubo diferencias significativas entre los pacientes que vivían a mas de 2,500 msnm y menos de 2,500 msnm.
Resumen en inglés Background: High-altitude cardiovascular adaptations increase lung pressure. This effect on the right ventricle (RV) of transplanted hearts at altitudes above 2,500 meters above sea level (masl) has not been described. Objective: The objective of the study was to describe echocardiography RV behavior in the immediate post-operative period (Days 1-7 post-Heart transplant HTx), 3, 6, 12, and 24 months after HTx in patients at 2,640 masl. Methods: Historical cohort of HTx patients in the period between 2005 and 2019, in a hospital located in Bogotá, Colombia. Socio-demographic, clinical, and echocardiographic evaluation data of the RV at 5 follow-up moments were analyzed. Results: 91 patients underwent HTx, 64% remained at a height > 2,500 masl in the post-operative period. Transthoracic echo was available in 37 patients (40.6%). Right ventricular dysfunction was found in 95% of patients, which was predominantly moderate (43%), with improvement 3 months after transplant. The immediate post-operative Tricuspid annular plane systolic excursion was 8.9 ± 4.9 mm, with recovery from the 3rd post-operative month (15.1 ± 3.6 mm) and without significant changes in month 24 (15.8 ± 4.9 mm). Immediate post-operative systolic pulmonary artery pressure (sPAP) was 39.2 ± 8.2 mmHg, showing a decrease at 24 post-operative months (31.0 ± 5.0 mmHg). The 5-year survival was 78% Confidence Interval 95% 60-85. Conclusion: After HTx, most patients present right ventricular dysfunction, improving at the 3rd month of transplant. There were no significant differences between patients living at more than 2,500 masl and < 2,500 masl.
Palabras clave: Trasplante cardiaco,
Disfunción ventricular derecha,
Hipertensión Pulmonar,
Altitud