The implementation of grammatical functions in Functional Discourse Grammar

Título del documento: The implementation of grammatical functions in Functional Discourse Grammar
Revista: Alfa : revista de linguistica
Base de datos: CLASE
Instituciones: 1University of Amsterdam, Amsterdam. Países Bajos
País: Brasil
Enfoque: Analítico
Resumen en inglés In standard FG (DIK, 1997) grammatical functions are assigned directly to the underlying representation in a more or less across the board fashion, only taking into consideration the language dependent semantic function hierarchy. This approach bypasses a number of constraints on subject assignment that may be gathered from typological data, and observed from the actual behaviour of speakers. In this contribution, we make an attempt to reinterpret FG syntactic functions in the light of the FDG model. Following ideas from Givón (1997), we propose a treatment of Subject assignment on the basis of a combination of semantic and pragmatic factors of the relevant referents and other functional aspects of underlying representations. The assignment rules adhere to the respective hierarchies as discussed in the typological literature. In our proposal, Subject (and Object) assignment are now located in the expression component, more specifically in the dynamic version of the expression rules as proposed in Bakker (2001)
Resumen en portugués Na GF padrão (DIK, 1997), as funções gramaticais são atribuídas diretamente à representação subjacente de uma forma mais ou menos abrangente, levando em consideração apenas a hierarquia de função semântica dependente da língua. Essa abordagem contorna diversas restrições relacionadas à atribuição de sujeito que podem ser reunidas por meio de dados tipológicos e observadas no comportamento real dos falantes. Neste trabalho, fazemos uma tentativa de reinterpretar as funções sintáticas da GF à luz do modelo da GDF. Seguindo as idéias de Givón (1997), propomos um tratamento da atribuição de sujeito baseado em uma combinação de fatores semânticos e pragmáticos dos referentes relevantes e outros aspectos funcionais das representações subjacentes. As regras de atribuição obedecem às respectivas hierarquias como discutido na literatura sobre tipologia. Em nossa proposta, a atribuição de Sujeito (e de Objeto) agora se localiza no componente expressivo, mais especificamente na versão dinâmica das regras de expressão apresentadas por Bakker (2001)
Disciplinas: Literatura y lingüística
Palabras clave: Gramática,
Gramática Discursivo-Funcional,
Atribución de sujeto,
Abordaje multifactorial,
Jerarquía tipológica,
Reglas de expresión dinámicas,
Alineamiento
Texto completo: Texto completo (Ver HTML)