Título del documento: El (otro) en la narrativa poscolonial - falacia literaria y memoria nociva: análisis empírico
Revista: Advocatus (Barranquilla. Universidad Libre)
Instituciones: 1UNED,
Resumen en inglés History is not simply a narrated story; it is a transgenerational melancholy revealed allegorically as a flattened and self-regarding past and imposed on future generations as an identitarian and nostalgic nexus. Melancholy for some is the calamity of others. When harmful dynamics are disseminated and false identitarian constructs are presented as the victor"s version of history, this creates, on many occasions, falsehoods where the victor benefits from past calamities. Literary representation, collective imagination and heraldic and institutional symbolism combine to create an intergroup schism and postcolonial social dominance, maintaining hegemony by associating harmful memory with the demonisation of the other. From these perspectives, this article proposes to empirically analyse these cases by attempting to index the instrumental demonetisation onto the scale of social dominance by defining these populist policies and those who promote them as harmful to intergroup dynamics through undermining and causing conflict within the group. Falsehoods and past truths rest upon this fictive identity. This article will conclude by proposing that such instruments are harmful creators of hollow identity.
Resumen en español En el presente artículo se analiza interdisciplinarmente el entramado de la historia y su representación, no como un relato narrado ni vestigios hallados, sino como melancolía poscolonial recalcada alegóricamente para halagar y autoensalzar el pasado, impuesta a las generaciones posteriores como vínculo e instrumento de identidad y nostalgia que se impregna en los epistemes de la identidad social. Mediante la narrativa literaria, heráldica e institucional la historia se representa como instrumento de autoensalzamiento, construyendo constelaciones de identidad y pertenencia ficticia proyectada a demonizar al otro y obtener provecho de las calamidades del pasado; por consiguiente, nociva a las dinámicas intergrupales. Se propone indexar la demonización instrumental del otro en la Escala de Denominación Social y, por consiguiente, definir las políticas que lo impulsan como nocivas a las dinámicas intergrupales y generadoras de erosión y confrontación, además de la falsedad a la propia identidad que lo postula, para alcanzar una conclusión que propone tachar estos instrumentos como elementos nocivos y de identidad hueca y propensa a la demolición ante la posverdad.
Palabras clave: Identidad ficticia,
memoria e identidad nociva,
perpetrador y víctima,
identidad postraumática,