Revista: | Ustasalud |
Base de datos: | |
Número de sistema: | 000557693 |
ISSN: | 2590-7875 |
Autores: | Riveros Alejo, Claudia Milena1 Hormiga Parra, Liliana Rocío1 Núñez Sarmiento, Tatiana Sofía1 Rugeles Páez, Hohora Camila1 |
Instituciones: | 1U. Santo Tomás, |
Año: | 2010 |
Volumen: | 9 |
Número: | 1 |
Paginación: | 34-40 |
País: | Colombia |
Idioma: | Español |
Resumen en inglés | Objective: Implementation of an educative material oriented to promote the oral health in pregnant women managed by the personnel of health responsible for the prenatal control.Methods: A not controlled clinical test was done. There were chosen 26 professionals of prenatal control programs and 40 pregnant women that fulfilled the established criteria of inclusion. Each one of groups was divided in two, experimental and control. The four groups were evaluated by knowledge questionnaires about prevention and oral health in pregnant women before and after receiving an educative material. In the pregnant women also a clinical examination, DMFT, CIPTN, ICP and a Quantified index of Plaque exams were done before and after the intervention. There were analyzed the variables evaluated in the groups of professionals and pregnant women in the experimental and control groups.Results: In relation with the knowledge on prevention in health"s professionals, there were observed statistically significant differences (p=0,030) between the groups because the average of 53,8% of positives answers before of intervention, increased, after the intervention (84,6%) (p=0,013) between the groups. On the other hand, pregnant women showed statistically significant differences in the variables: DMFT (p=0,0342), CPITN (p=0,000), and the quantified index of plaque (p=0,00l6).Conclusion: The implementation of an educative program directed to professionals of health in charge of the prenatal control can improve the conditions of the oral health in the pregnant women. |
Resumen en español | Objetivo: Implementar un programa educativo, dirigido al personal de salud responsable del control prenatal, orientado a promover la salud oral de las mujeres gestantes.Materiales y métodos: Se realizó un ensayo clínico no controlado. Se eligieron 26 profesionales del programa de control prenatal y 40 gestantes que cumplían con los criterios de inclusión. Cada grupo se dividió en experimental y control. Los cuatro grupos se evaluaron mediante cuestionarios de conocimientos en prevención y salud oral en gestantes, antes y después de implementar un programa educativo. En las gestantes además de la encuesta se realizó un examen clínico, se valoraron los índices COP, CPITN y Cuantificado de Placa antes y después de la intervención. Se analizaron las variables evaluadas en los grupos de profesionales y de gestantes intervenidos y de control.Resultados: En relación con los conocimientos de los profesionales de la salud, se observaron diferencias estadísticamente significativas entre los grupos (p=0,030), ya que el porcentaje de respuestas acertadas antes de la intervención fue del 53,8% que se incrementó después de la intervención (84,6%) (p=0,013). En cuanto a las gestantes, se evidenciaron diferencias estadísticamente significativas en las variables COP (p=0,0342), CPITN (p=0,000) y el índice cuantificado de placa (p=0,0016).Conclusión: La efectividad de un programa educativo dirigido a profesionales encargados del control prenatal puede mejorar las condiciones de salud oral en las gestantes.[Riveros CM, Hormiga LR, Núñez TS, Rugeles NC. Implementación de un programa educativo, dirigido al personal de salud responsable del control prenatal, orientado a promover la salud oral de las gestantes. Ustasalud 2010; 9: 34 - 40] |
Palabras clave: | Odontología, Gestación, Educación oral, Salud oral, Salud pública |
Keyword: | Dentistry, Pregnancy, Oral education, Oral health, Public health |
Texto completo: | Texto completo (Ver PDF) |