Prediction of academic burnout and academic performance based on the need for cognition and general self-efficacy: A cross-sectional analytical study



Título del documento: Prediction of academic burnout and academic performance based on the need for cognition and general self-efficacy: A cross-sectional analytical study
Revista: Revista latinoamericana de hipertensión
Base de datos: PERIÓDICA
Número de sistema: 000436610
ISSN: 1856-4550
Autors:

1
2
3
Institucions: 1Shiraz University of Medical Sciences, School of Nursing and Midwifery, Shiraz. Irán
2University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Teherán. Irán
3Rafsanjan University of Medical Sciences, Geriatric Care Research Center, Rafsanjan. Irán
Any:
Volum: 13
Número: 6
Paginació: 584-591
País: Venezuela
Idioma: Inglés
Tipo de documento: Artículo
Enfoque: Analítico, descriptivo
Resumen en español Antecedentes: uno de los principales desafíos de la educación en enfermería es el agotamiento académico de los estudiantes debido a los factores estresantes asociados con la práctica de enfermería. Por lo tanto, la identificación y la predicción de factores cognitivos y motivacionales detrás del agotamiento académico y el rendimiento académico son de gran importancia. Este estudio tuvo como objetivo predecir el agotamiento académico y el rendimiento académico de los estudiantes de enfermería basándose en la necesidad de cognición y autoeficacia general, y también evaluar los efectos de mediación de la necesidad de cognición y autoeficacia general. Este fue un estudio analítico transversal. Dos facultades de Enfermería y Partería en Shiraz y Rafsanjan, Irán. Una muestra de 337 estudiantes de Licenciatura en Enfermería de licenciatura. Los datos se recopilaron mediante un cuestionario de características demográficas y académicas, la Escala de Necesidad de Cognición de Cacioppo y Petty, la Escala de Autoeficacia General de Sherer y la Encuesta de estudiantes de Burnout Agotamiento Académico de Maslach. El rendimiento académico también se midió con base en el promedio de calificaciones de los estudiantes. El análisis de los datos se realizó mediante el análisis de correlación de Pearson, análisis de regresión simple y múltiple, y la ecuación de prueba de Sobel para los efectos de mediación. Los análisis revelaron la correlación positiva significativa de la autoeficacia general con la necesidad de cognición y rendimiento académico, así como la correlación inversa significativa del agotamiento académico con la necesidad de cognición, autoeficacia general y rendimiento académico. Sin embargo, la necesidad de cognición no se correlacionó significativamente con el rendimiento académico. Además, la necesidad de cognición y autoeficacia general predijo s
Resumen en inglés One of the main challenges of nursing education is students’ academic burnout due to the stressors associated with nursing practice. Therefore, identifying and predicting cognitive and motivational factors behind academic burnout and academic performance are of great importance. This study aimed to predict nursing students’ academic burnout and academic performance based on the need for cognition and general self-efficacy and also to assess the mediation effects of the need for cognition and general self-efficacy. This was a cross-sectional analytical study. Two Faculties of Nursing and Midwifery in Shiraz and Rafsanjan, Iran. A sample of 337 bachelor’s nursing students. Data were collected using a demographic and academic characteristics questionnaire, Cacioppo and Petty’s Need for Cognition Scale, Sherer’s General Self-Efficacy Scale, and Maslach’s Burnout Inventory-Student Survey. Academic performance was also measured based on students’ grade point average. Data analysis was performed via Pearson correlation analysis, simple and multiple regression analyses, and Sobel test equation for mediation effects. Analyses revealed the significant positive correlation of general self-efficacy with the need for cognition and academic performance as well as the significant inverse correlation of academic burnout with the need for cognition, general self-efficacy, and academic performance. However, the need for cognition was not significantly correlated with academic performance. Moreover, the need for cognition and general self-efficacy simultaneously predicted 16.8% of the variance of academic burnout, while only general self-efficacy was the significant predictor of academic performance, accounting for 3.5% of its total variance. General self-efficacy mediated the relationship of the need for cognition and academic burnout. Also, the need for cognition mediated the relationship of general
Disciplines Medicina,
Educación
Paraules clau: Educación superior,
Educación en enfermería,
Estudiantes de enfermería,
Rendimiento académico
Keyword: Higher education,
Nursing education,
Nursing students,
Burnout,
Academic yield
Text complet: http://biblat.unam.mx/hevila/Revistalatinoamericanadehipertension/2018/vol13/no6/15.pdf