Comparison of Cognitive Abilities, Depression and Anxiety of Type II Diabetic Patients with Healthy Individuals in Isfahan Province in 2015



Título del documento: Comparison of Cognitive Abilities, Depression and Anxiety of Type II Diabetic Patients with Healthy Individuals in Isfahan Province in 2015
Revista: Revista latinoamericana de hipertensión
Base de datos: PERIÓDICA
Número de sistema: 000436683
ISSN: 1856-4550
Autors: 1
2
2
Institucions: 1Islamic Azad University of Khomeini Shahr, Department of Psychology, Isfahán. Irán
2Islamic Azad University, Department of Psychology, Isfahán. Irán
Any:
Volum: 13
Número: 3
Paginació: 297-304
País: Venezuela
Idioma: Inglés
Tipo de documento: Artículo
Enfoque: Analítico, descriptivo
Resumen en español El objetivo del presente estudio fue comparar diferentes habilidades cognitivas, depresión y ansiedad de pacientes diabéticos tipo II con individuos sanos en la provincia de Isfahan en 2015. El método de investigación utilizado para esta investigación es un método científico-comparativo. La variable independiente se define en los grupos de pacientes diabéticos sanos y de tipo II y las variables dependientes se definen mediante las puntuaciones de los participantes en la prueba de capacidad cognitiva y la escala de ansiedad y depresión. La población estadística consistió en dos grupos (grupo diabético tipo II: pacientes diabéticos tipo II incluidos que fueron diagnosticados con diabetes tipo II por sus médicos especialistas y el diagnóstico de metabolismo para la diabetes tipo II, y el grupo saludable: incluidos los compañeros de los pacientes). El tamaño de muestra para el grupo de diabetes tipo II consistió en 40 individuos y para el grupo sano también consistió en 40 individuos. El muestreo se realizó con un método de muestreo aleatorio. Los datos fueron recolectados mediante el cuestionario de habilidades cognitivas y la escala de ansiedad y depresión del Hospital (HADS). Los datos se analizaron usando el software SPSS-20 en dos secciones descriptivas e inferenciales. Los resultados indicaron que en pacientes diabéticos tipo II, existe una relación significativa y directa entre las atenciones sostenidas con el estado laboral; hay una relación significativa e inversa entre la flexibilidad cognitiva con el estado civil y una relación significativa y directa entre la flexibilidad cognitiva y el estado educativo. Se confirma la relación entre las puntuaciones medias de las capacidades cognitivas generales y la media de los cambios de humor total en pacientes diabéticos tipo II. Los puntajes promedio de las habilidades cognitivas en todas las subescalas y la prueba genera
Resumen en inglés The purpose of current study was to compare different cognitive abilities, depression and anxiety of type II diabetic patients with healthy individuals in Isfahan province in 2015. The research method used for this research is a scientific-comparative method. Independent variable is defined in the healthy and type II diabetic patient groups and the dependent variables are defined by the participants’ scores in cognitive ability test and the scale of anxiety and depression. The statistical population consisted of two groups (type II diabetic group: included type II diabetic patients who were diagnosed with type II diabetes by their specialist physicians and the diagnosis metabolism for type II diabetes, and the healthy group: including companions of patients). The sample size for type II diabetes group consisted of 40 individuals and for the healthy group was consisted also of 40 individuals. Sampling had been done using random sampling method. The data were collected using cognitive abilities questionnaire and Hospital anxiety and depression scale (HADS). Data were analyzed using SPSS-20 software in two descriptive and inferential sections. The results indicated that in type II diabetic patients, there is a significant and direct relationship between sustained attentions with job status; there is a significant and reverse relationship between cognitive flexibility with marital status, and a significant and direct relationship between cognitive flexibility with educational status. The relationship between the mean scores of overall cognitive abilities and the mean of total mood changes in type II diabetic patients is confirmed. The mean scores of cognitive abilities in all subscales and the overall test in healthy subjects are higher than those with type II diabetes. The mean of mood changes in all subscales and the overall test in healthy subjects are lower and less than those with type II diabetes
Disciplines Medicina,
Psicología
Paraules clau: Endocrinología,
Psicología clínica,
Diabetes,
Habilidades cognitivas,
Depresión,
Ansiedad
Keyword: Endocrinology,
Clinical psychology,
Diabetes,
Cognitive skills,
Depression,
Anxiety
Text complet: http://biblat.unam.mx/hevila/Revistalatinoamericanadehipertension/2018/vol13/no3/21.pdf