Título del documento: Prevention of catheter-associated urinary tract infection: implementation strategies of international guidelines
Revista: Revista latino-americana de enfermagem
Autors: 1
Institucions: 1Universidade Católica Portuguesa, Instituto de Ciências da Saúde, Lisboa. Portugal
2Centro Hospitalar Barreiro Montijo, Unidade de Cuidados Intensivos, Barreiro. Portugal
Any:
Volum: 24
País: Brasil
Idioma: Español, portugués, inglés
Resumen en español Objetivo describir las estrategias que los profesionales de la salud utilizan en la implementación de las directrices emitidas por los Centers for Disease Control and Prevention en la prevención de la infección del tracto urinario asociada al cateterismo. Método revisión sistemática de la literatura en las bases de datos CINAHL(r), Nursing & Allied Health Collection, Cochrane Plus Collection, MedicLatina, MEDLINE(r), Academic Search Complete, ACS - American Chemical Society, Health Reference Center Academic, Nursing Reference Center, ScienceDirect Journals y Wiley Online Library. Se seleccionó una muestra de 13 artículos. Resultados los estudios muestran una disminución de la infección del tracto urinario asociada al cateterismo mediante: sistemas recordatorios para la disminución de personas sometidas a cateterismo urinario; auditorías sobre la práctica de los profesionales de enfermería y aplicación de bundles. Conclusión esta revisión sistematiza el conocimiento de las estrategias utilizadas por los profesionales de la salud en la implementación de las recomendaciones internacionales, describiendo la disminución de la tasa de estas infecciones en la práctica clínica.
Resumen en portugués Objetivo descrever as estratégias que os profissionais de saúde utilizam na implementação das guidelines emanadas pelo Centers for Disease Control and Prevention na prevenção da infeção do trato urinário associada ao cateterismo. Método revisão de literatura em bases de dados CINAHL(r), Nursing & Allied Health Collection, Cochrane Plus Collection, MedicLatina, MEDLINE(r), Academic Search Complete, ACS - American Chemical Society, Health Reference Center Academic, Nursing Reference Center, ScienceDirect Journals e Wiley Online Library. Selecionou-se uma amostra de 13 artigos. Resultados estudos evidenciam a diminuição da infeção do trato urinário associada ao cateterismo através de: sistemas lembrete para diminuição de pessoas submetidas ao cateterismo urinário; auditorias sobre prática dos profissionais de enfermagem e aplicação de bundles. Conclusão a presente revisão sistematiza o conhecimento das estratégias utilizadas pelos profissionais de saúde na implementação de recomendações internacionais, descrevendo a diminuição da taxa destas infeções na prática clínica.
Resumen en inglés Objective to describe strategies used by health professionals on the implementation of the Centers for Disease Control and Prevention guidelines for the prevention of urinary infection related to catheterism. Method systematic review on literature based on data from CINAHL(r), Nursing & Allied Health Collection, Cochrane Plus Collection, MedicLatina, MEDLINE(r), Academic Search Complete, ACS - American Chemical Society, Health Reference Center Academic, Nursing Reference Center, ScienceDirect Journals and Wiley Online Library. A sample of 13 articles was selected. Results studies have highlighted the decrease of urinary tract infection related to catheterism through reminder systems to decrease of people submitted to urinary catheterism, audits about nursing professionals practice and bundles expansion. Conclusion the present review systemizes the knowledge of used strategies by health professionals on introduction to international recommendations, describing a rate decrease of such infection in clinical practice.
Paraules clau: Infecciones Urinarias,
Cateterismo Urinario,
Enfermería
Keyword: Urinary Tract Infections,