LA TECNOLOGÍA EN EL DESARROLLO HUMANO

Any:
Volum: 3
País: Cuba
Resumen en inglés Digital technology has reached our homes and is in the hands of our children. Different researches have addressed the problem from the possible psychosocial effects on children due to its use, as well as its application in education. However, they have not been able to delve into the consequences that, as a cultural content, it would have on human development. For this reason, it is necessary to make a critical approach to these investigations from the assumptions of the cultural historical approach, which allows outlining the impact of the technological avalanche on child development as opposed to adult development. This directly intervenes in their participation in the educational process, both of children and of the population in general. All this is essential for the necessary inclusion of technological advances in the enhancement of the development of the higher psychic functions of human beings
Resumen en español La tecnología digital ha llegado a nuestras casas y está en manos de nuestros hijos. Diferentes investigaciones han bordeado la problemática desde los posibles efectos psicosociales en los niños por su uso, así como su aplicación en la educación. Sin embargo, no logran adentrarse en las consecuencias que, como un contenido cultural, tendría en el desarrollo humano. Por esa razón, es necesario realizar un abordaje crítico de estas investigaciones desde los presupuestos del enfoque histórico cultural, que permita esbozar las incidencias de la avalancha tecnológica en el desarrollo infantil a diferencia del desarrollo adulto. Esto interviene directamente en su participación en el proceso educativo, tanto de los niños como de la población en general. Todo ello es esencial para la necesaria inclusión de los adelantos tecnológicos en la potenciación del desarrollo de las funciones psíquicas superiores de los seres humanos.
Paraules clau: desarrollo infantil, educación, enfoque histórico cultural, tecnología digital.
Keyword: child development, education, historical-cultural theory, digital technology.
Text complet: Texto completo (Ver PDF)