Revista: | Punto CUNORTE |
Base de datos: | |
Número de sistema: | 000583695 |
ISSN: | 2594-1852 |
Autores: | Angel Uribe, Isabel Cristina1 Zambrano Acosta, Juan2 |
Instituciones: | 1Universidad Pontificia Bolivariana, Colombia, 2Universidad Pontificia Bolivariana, |
Año: | 2023 |
Volumen: | 1 |
Número: | 17 |
Paginación: | 64-86 |
País: | México |
Idioma: | Español |
Resumen en inglés | The article presents the development of Basetic, the web application of a methodology that self-assesses, with a baseline of indicators, the appropriation of information and communication technologies in educational institutions. Methodologically it is conceived from the user-centered design, with separation, scalability, and customization characteristics that allow criteria and instruments to be modified, and generate various reports based on the triangulation of qualitative and quantitative data of the realities of two ie (instituciones educativas: educational institutions). That permits the identification of strengths and weaknesses for decision-making, construction of improvement plans, educational intervention, and future research. Some limitations are the risks of bias and the need for digital and investigative skills of those who implement it. |
Resumen en español | BaseTIC es el software de una metodología que autoevalúa, con una Línea Base de Indicadores, la apropiación de las Tecnologías de Información y Comunicación en instituciones educativas. La metodología busca que la comunidad académica comprenda las implicaciones de la mediación tecnológica en sus instituciones. Se concibió desde el Diseño Centrado en el Usuario, con características de separación, escalabilidad y customización con las que se modifican criterios e instrumentos y generan reportes de diversos momentos del proceso. Se almacenan y triangulan datos cualitativos y cuantitativos de la realidad institucional, que sirven para la gestión de la información de la autoevaluación TIC, la toma de decisiones, la construcción de planes de mejoramiento, la intervención educativa y pedagógica e investigaciones futuras. |
Palabras clave: | Autoevaluación, Indicadores educativos, Software, TIC, Apropiación TIC |
Keyword: | ict appropriation, self-evaluation, educational indicators, web application, ict |
Texto completo: | Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML) |