Título del documento: Shore-based competitive recreational fisheries in southern Bahia, Brazil: a baseline study
Revista: Marine and fishery sciences
Autors: 1
Institucions: 1Departamento de Engenharia de Pesca e Aquicultura, Universidade Federal de Sergipe, Cidade Universitária Prof. José Aloísio de Campos, Av. Mal. Rondon s/n, Jardim Rosa Elze - São Cristóvão, Brazil - Universidade Estadual de Santa Cruz, Campus Soane Nazaré de Andrade, Rodovia Jorge Amado, km 16, Salobrinho - Ilhéus, Brazil,
2Universidade Estadual de Santa Cruz, Campus Soane Nazaré de Andrade, Rodovia Jorge Amado, km 16, Salobrinho - Ilhéus, Brazil - Instituto do Meio Ambiente e Recursos Hídricos (INEMA), Avenida Luís Viana Filho, 6ª Avenida, nº 600, CA - Salvador, Brazil,
3Universidade Estadual de Santa Cruz, Campus Soane Nazaré de Andrade, Rodovia Jorge Amado, km 16, Salobrinho - Ilhéus, Brazil,
Any:
Volum: 33
Paginació: 183-203
Idioma: Inglés
Resumen en inglés This study describes shore-based competitive fishing events in Ilhéus, southern Bahia (Brazil), including catch composition, and provides information on the profile of recreational fishers participating in these events. Information was collected in all events promoted by the Clube de Pesca de Ilhéus (CLUPESIL) in 2007-2008. A total of 26 competitive fishing events were organized during this period, with 47 species caught. The top species were: Cathorops spixii, Menticirrhus littoralis, Trachinotus goodei, Eucinostomus melanopterus, Polydactylus virginicus, Atherinella brasiliensis, and Eucinostomus argenteus. These seven species represented 87% of the total catch in number and 78% in weight. Menticirrhus littoralis and Polydactylus virginicus are species of commercial interest and their catch was dominated by juveniles. Local recreational fishers were predominately middle-aged men, who tended to use small hooks and mainly shrimp as bait. They were consumption-oriented, but also released small fishes. During competitions, fishers used even smaller hooks. Most of them perceived shrimp trawling as the main factor affecting recreational fisheries. The use of larger hooks and a minimum fish size of 20 cm are suggested to decrease the capture of juveniles, mainly those species of commercial importance. This study sets a baseline from which new studies can be proposed to access the current status of local recreational fisheries.
Resumen en español Este estudio describe eventos competitivos de pesca desde la costa en Ilhéus, sur de Bahía (Brasil), incluida la composición de la captura, y proporciona información sobre el perfil de los pescadores recreativos que participan en estos eventos. La información se recopiló en todos los eventos promovidos por el Clube de Pesca de Ilhéus (CLUPESIL) en 2007-2008. Se organizaron un total de 26 eventos de pesca competitiva durante este período con 47 especies capturadas. Las principales especies fueron: Cathorops spixii, Menticirrhus littoralis, Trachinotus goodei, Eucinostomus melanopterus, Polydactylus virginicus, Atherinella brasiliensis y Eucinostomus argenteus. Estas siete especies representaron el 87% de la captura total en número y el 78% en peso. Menticirrhus littoralis y Polydactylus virginicus son especies de interés comercial y su captura estuvo dominada por juveniles. Los pescadores recreativos locales eran predominantemente hombres de mediana edad, que solían usar anzuelos pequeños y principalmente camarones como carnada. Estaban orientados al consumo, pero también liberaron peces pequeños. Durante las competiciones, los pescadores usaron anzuelos incluso más pequeños. La mayoría de ellos percibió a el arrastre de camarones como el principal factor que afecta la pesca recreativa. Se sugiere el uso de anzuelos más grandes y un tamaño mínimo de 20 cm para disminuir la captura de juveniles, principalmente los de especies de importancia comercial. Este estudio establece una línea de base a partir de la cual se pueden proponer nuevos estudios para acceder al estado actual de la pesca recreativa local.
Paraules clau: Pesca con caña,
Pesca recreativa,
Pesca deportiva,
Pesca desde la costa,