Título del documento: Fishers" lives matter: social issues in small-scale fisheries migration of Ghana
Revista: Marine and fishery sciences
Autors: 1
Institucions: 1Department of Fisheries and Water Resources, University of Energy & Natural Resources, P. O. Box 214, Sunyani, Ghana,
2Centre for Blue Governance, University of Portsmouth, Richmond Building, Portland Street, Portsmouth, PO1 3DE, UK,
Any:
Volum: 36
Paginació: 119-135
Idioma: Inglés
Resumen en inglés Migration is a common feature of most small-scale fisheries (SSF) across the globe. To enhance fisheries resources sustainability and management, we examined the social issues in the SSF from the perspective of fishers, Chief Fishermen, and Fisheries Technical Officers who are actively involved in SSF migration and fisheries management along the coast of Ghana. We conducted in-depth interviews in six important migrant fishers" communities and analysed documents on the socio-economic conditions of migrant fishers, conflicts among migrant fishers, rights of migrant fishers and the role of government in managing fishers" migration. Findings showed that the successful integration of migrant fishers in the host communities resulted in minimal conflictual incidents that are resolved through dialogue. Furthermore, both the Fisheries Technical Officers and Chief Fishermen are involved in conflict resolution depending on the nature of the dispute. Also, most migrant fishers (over 50%) have the same rights as the local fishers, though they are marginalized during the distribution of premix fuel. Migrant fishers with prominent status played key role during decision-making process in the host communities. Overall, the study showed that migrant fishers have aided in the progress of fishing technology, food security, and small-scale business in the host fishing communities. To avert any form of marginalization during the distribution of premix fuel, it is prudent for authorities to develop relevant policies that will ensure that migrant fishers receive enough fuel for their fishing activities in the host communities.
Resumen en español La migración es una característica común de la mayoría de las pesquerías de pequeña escala (PPE) en todo el mundo. Para mejorar la sostenibilidad y la gestión de los recursos pesqueros, se examinaron los problemas sociales en las PPE desde la perspectiva de los pescadores, los Jefes de Pescadores y los Oficiales Técnicos de Pesca que participan activamente en la migración y la gestión pesquera de las PPE a lo largo de la costa de Ghana. Se realizaron entrevistas en profundidad en seis importantes comunidades de pescadores migrantes y analizamos documentos sobre las condiciones socioeconómicas de los pescadores migrantes, los conflictos entre los pescadores migrantes, los derechos de los pescadores migrantes y el papel del gobierno en la gestión de la migración de los pescadores. Los hallazgos mostraron que la integración exitosa de los pescadores migrantes en las comunidades de acogida resultó en incidentes conflictivos mínimos que se resuelven a través del diálogo. Además, tanto los Oficiales Técnicos de Pesca como los Jefes de Pescadores están involucrados en la resolución de conflictos, dependiendo de la naturaleza de la disputa. Además, la mayoría de los pescadores migrantes (más de 50%) tienen los mismos derechos que los pescadores locales, aunque son marginados durante la distribución de la premezcla de combustible. Los pescadores migrantes con un estatus destacado desempeñaron un papel clave durante el proceso de toma de decisiones en las comunidades de acogida. En general, el estudio mostró que los pescadores migrantes han ayudado en el progreso de la tecnología pesquera, la seguridad alimentaria y los negocios a pequeña escala en las comunidades pesqueras anfitrionas. Para evitar cualquier forma de marginación durante la distribución de combustible de premezcla, es prudente que las autoridades desarrollen políticas inteligentes que aseguren que los pescadores migrantes reciban suficiente combustible para sus actividades pesqueras en las comunidades de acogida.
Paraules clau: Pescadores migrantes,
África Occidental,
conflictos,
manejo de pesquerías,