Título del documento: Challenging the tradition of a fishmeal producing country: An economic overview of the fishing activity of Piura, Peru
Revista: Marine and fishery sciences
Autors: 1

Institucions: 1REDES – Sostenibilidad Pesquera. Calle Porta Nro. 130, Of. 608, C.P. 15074 Lima, Perú,
2OCEANA Peru,
3Institute for the Oceans and Fisheries, The University of British Columbia, Vancouver, BC, Canada,
4Scottish Oceans Institute, University of St Andrews, East Sands, UK,
5Facultad de Pesquería, Universidad Nacional Agraria La Molina, Lima, Peru,
Any:
Volum: 35
Paginació: 263-286
País: Argentina
Idioma: Inglés
Resumen en inglés Piura is a region in northern Peru that stands out for its artisanal fisheries, export-oriented processing industry that focuses on products for direct human consumption (DHC), and marine gastronomy. We characterized the Piura region"s fisheries sector value chain for 2014 using primary and secondary information. This resulted in the estimation of indicators for production, value added (VA) and employment. Piura reported landings of 732,000 t of fish and invertebrates that generated U$D 1,771 million of income, U$D 700 million of VA and 49,000 jobs. The main supply chains of Piura"s landings were: (1) Industrial production and export of DHC products mainly sourced from artisanal fisheries (82% landings, 59% of AV, and 46% of employment), and (2) Supply of fresh seafood for domestic consumption (13% landings, 36% of AV, and 52% of employment). This region does not follow the national pattern for Peru. The latter is characterized by the massive industrial extraction of anchoveta for fishmeal and fish oil production (IHC). Finally, given that Peruvian artisanal fisheries have a long way to go before achieving sustainability, we discussed our findings within a broader governance framework seeking to strengthen participatory governance to prevent potential future collapses and increase the competitiveness of the economic activities characterized throughout this research.
Resumen en español Piura es una región del norte de Perú que destaca por su pesca artesanal, su industria procesadora y exportadora de productos para consumo humano directo (CHD) y su gastronomía marina. Usando información primaria y secundaria, se caracterizó la cadena de valor de la actividad pesquera regional durante el 2014 y se estimaron indicadores de producción, valor agregado (VA) y empleo. El desembarque de Piura fue de 732.000 t y generó U$D 1.771 millones en ingresos, U$D 700 millones de valor agregado y 49.000 empleos. Las capturas fueron destinadas principalmente a: (1) la elaboración industrial y exportación de productos de CHD, preferentemente suministrados por la pesca artesanal (82% del desembarque, 59% del VA y 46% del empleo), y (2) el suministro de recursos frescos para el consumo doméstico (13% del desembarque, 37% del VA y 52% del empleo). Esta región no sigue el patrón nacional, caracterizado por una gran extracción industrial de anchoveta para la producción y exportación de harina y aceite de pescado (CHI). Finalmente, dado que está extensamente documentado que la pesca artesanal aún tiene una amplia agenda de pendientes para lograr la sostenibilidad y que hay que prever escenarios climáticos futuros que puedan impactar la productividad pesquera, se recomienda desarrollar una gobernanza más sólida y participativa que ayude a prevenir posibles colapsos y fomente la competitividad de las actividades económicas aquí descritas.
Paraules clau: Cadena de valor,
Análisis económico,
Pesca artesanal,
gobernanza pesquera