Título del documento: Emergencia y crecimiento inicial de plántulas de tomate (Solanum lycopersicum L.) en diferentes sustratos
Revista: La técnica
Instituciones: 1Research Institute, Faculty of Agronomic Engineering, Research Group on Crop Management, Nutrition and Ecophysiology, Technical University of Manabí, Ecuador/Department of Botany, Faculty of Agronomy, University of Zulia, Venezuela.,
2Agrosurla C.A., Venezuela,
3Agricultural Engineering Degree, Eloy Alfaro Lay University of Manabí, El Carmen Extension, Ecuador.,
4Tacio Castillo Díaz Educational Unit, El Carmen, Manabí, Ecuador.,
5Regional Coordinator, Zulia Region of the Gumuilla Center Foundation, Venezuela,
País: Ecuador
Resumen en inglés Substrate is one of the fundamental factors in tomato seedling production. The emergence and initial growth of tomato seedlings (Solanum lycopersicum L.) in different substrates was evaluated. The research was carried out at the Maranatha Educational Unit, located in El Carmen, Manabí, Ecuador. Polystyrene culture trays with 50 cells (volume 300 cm3) were used. The seeds used were of the Floradel variety. Three treatments (substrates) were established: agricultural soil (black soil, T1), cocoa harvest residues (cocoa soil, T2) and wood cuttings (sawdust, T3), with three replicates, each with 50 plants, in a totally randomized block treatment design, each tray corresponding to one treatment. The variables evaluated were emergence (%) and seedling height (cm), and in the last sampling, stem diameter (mm) was measured. Seedling emergence averaged 72%. T1 showed 83% emergence and seedling height of 8.13 cm and 2.45 mm stem diameter. It was concluded that the black soil generated the greatest development of the tomato seedlings, presenting the greatest height and diameter, even though they did not have the greatest emergence.
Resumen en español El sustrato es uno de los factores fundamentales en la producción de almácigos de tomate. Se evaluó la emergencia y crecimiento inicial de plántulas de tomate (Solanum lycopersicum L.) en diferentes sustratos. La investigación se realizó en la Unidad Educativa Maranatha, ubicada en El Carmen, Manabí, Ecuador. Se utilizaron bandejas de cultivo de poliestireno con 50 alveolos (volumen 300 cm3). Las semillas utilizadas fueron de la variedad Floradel. Se establecieron tres tratamientos (sustratos): tierra agrícola (tierra negra, T1), restos de cosecha de cacao (tierra de cacao, T2) y restos de corte de madera (aserrín, T3), con tres repeticiones, cada una con 50 plantas, en un diseño de tratamientos en bloques totalmente al azar, cada bandeja correspondió a un tratamiento. Las variables evaluadas fueron emergencia (%) y altura de las plántulas (cm), y en el último muestreo se midió el diámetro del tallo (mm). La emergencia de las plántulas alcanzó en promedio 72%. T1 presentó 83% de emergencia y altura de las plántulas de 8,13 cm y 2,45 mm de diámetro del tallo. Se concluye que la tierra negra genera el mayor desarrollo de las plántulas de tomate, al presentar mayor altura y diámetro, aun cuando no tuvieron la mayor emergencia.
Resumen en portugués O substrato é um dos fatores fundamentais na produção de mudas de tomate. Avaliou-se a emergência e o crescimento inicial de plântulas de tomate (Solanum lycopersicum L.) em diferentes substratos. A pesquisa foi realizada na Unidade Educacional Maranatha, localizada em El Carmen, Manabí, Equador. Foram utilizadas bandejas de cultivo de poliestireno com 50 alvéolos (volume de 300 cm3). As sementes utilizadas foram da variedade Floradel. Foram estabelecidos três tratamentos (substratos): solo agrícola (terra negra, T1), resíduos de colheita de cacau (terra de cacau, T2) e resíduos de corte de madeira (serragem, T3), com três repetições, cada uma com 50 plantas, em um delineamento de tratamentos em blocos completamente ao acaso, cada bandeja correspondendo a um tratamento. As variáveis avaliadas foram emergência (%) e altura das plântulas (cm), e na última amostragem foi medida o diâmetro do caule (mm). A emergência das plântulas atingiu em média 72%. T1 apresentou 83% de emergência e altura das plântulas de 8,13 cm e 2,45 mm de diâmetro do caule. Conclui-se que o solo negro gera o maior desenvolvimento das plântulas de tomate, ao apresentar maior altura e diâmetro, mesmo que não tenha tido a maior emergência.
Palabras clave: Solanum lycopersicum,
tomate,
emergencia,
crecimiento.