The dissimilar in the similar: Mimesis and Reading in Walter Benjamin



Título del documento: The dissimilar in the similar: Mimesis and Reading in Walter Benjamin
Revista: Estudios de Filosofía
Base de datos:
Número de sistema: 000556378
ISSN: 0121-3628
Autores: 1
Instituciones: 1Universidad Nacional de Rosario,
Año:
Número: 68
Paginación: 11-30
País: Colombia
Idioma: Inglés
Resumen en inglés In this paper, we delimit the moments in which, in "Doctrine of the Similar" and in "On the Mimetic Faculty", reading and Sprache (speech, language, language) are inseparably linked to the category of "non-sensuous similarities." In this conception, the analogical-proportional representation of traditional mimesis is dislocated by a rhetori- cal conception of symbolic experiences given by different semiotic forms. Moreover, the idealist ground of the symbolic is relocated in the specific area of language, in which the perception of similarities is mediated by the instance of reading under the predominance of the dissimilar. Our fundamental purpose resides in exposing how this production of similarities, in contrast to those of the relational schematism of classical logicism and with the ground of idealistic determination of Kantian aesthetics, shows its paradoxical grounds in the mimetic reading.
Resumen en español En este trabajo delimitamos los momentos en que, en "Doctrina de lo se- mejante" y "Sobre la facultad mimética", lectura y Sprache (habla, lenguaje, lengua) se vinculan de forma inseparable con la categoría de "semejanzas no sensoriales". En dicha concepción, la representación analógico-proporcional de la mímesis tradicional es dis- locada por una concepción retórica de las experiencias simbólicas dadas en diferentes formas semióticas y el fundamento idealista de lo simbólico es reubicado en el ámbito del lenguaje, en el que la percepción de semejanzas se presenta mediada en la instancia de la lectura bajo el dominio de lo no semejante. Nuestro propósito fundamental reside en exponer cómo esta producción de semejanzas, en contraste con las del esquematismo relacional del logicismo clásico y con el fundamento de determinación idealista de la estética kantiana, muestra su fundamento paradójico en la lectura mimética.
Palabras clave: lo semejante,
lo no semejante,
lectura,
mimesis,
retórica
Keyword: the similar,
the dissimilar,
reading,
mimesis,
rhetoric
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