Art between Fetishism and Melancholy in Adorno"s Aesthetic Theory



Título del documento: Art between Fetishism and Melancholy in Adorno"s Aesthetic Theory
Revista: Estudios de Filosofía
Base de datos:
Número de sistema: 000556383
ISSN: 0121-3628
Autors: 1
Institucions: 1Research Centre of the Slovenian Academy of Sciences and Arts,
Any:
Número: 68
Paginació: 31-43
País: Colombia
Idioma: Inglés
Resumen en inglés The article explores Adorno"s understanding of fetishism and melancholy as immanent to the artwork"s autonomous structure. In order to understand the relation between them, the Freudian understanding of fetishism and melancholy has to be considered along with the more explicit reference to the Marxist concept of commodity fetishism. Analysing the implications of Adorno"s claim that commodity fetishism is at the origin of artistic autonomy, the article shows how it should be understood not only as a materialist demystification but also as a reaffirmation of art"s apparent self-sufficiency and its capacity to resist the commodification of society. Nevertheless—the article claims—thas this is only possible if art"s fetishism is dialectically opposed to its melancholy, through which art establishes a relation to the heterogeneous element of the lost object produced by its autonomous form.
Resumen en español El artículo explora la comprensión de Adorno del fetichismo y la melancolía como inmanentes a la estructura autónoma de la obra de arte. Para comprender la relación entre estas, se debe considerar la concepción freudiana del fetichismo y la melancolía, junto con la referencia más explícita al concepto marxista del fetichismo de la mercancía. Analizando las implicaciones de la afirmación de Adorno de que el fetichismo de la mercancía está en el origen de la autonomía artística, el artículo muestra cómo debe entenderse, no solo como una desmitificación materialista, sino también como una reafirmación de la aparente autosuficiencia del arte y su capacidad para resistir la mercantilización de la sociedad. Sin embargo —afirma el artículo— esto sólo es posible si el fetichismo del arte se opone dialécticamente a su melancolía, a través de la cual el arte establece una relación con el elemento heterogéneo del objeto perdido producido por su forma autónoma.
Paraules clau: estética,
fetichismo de la mercancía,
melancolía,
forma,
Adorno,
Marx,
Freud
Keyword: aesthetics,
commodity fetishism,
melancholy,
form,
Adorno,
Marx,
Freud
Text complet: Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML)