The dialogical-dialectical principle in Complex Planetary Decolonial Mathematics Education



Título del documento: The dialogical-dialectical principle in Complex Planetary Decolonial Mathematics Education
Revista: Educação Matemática Debate
Base de datos:
Número de sistema: 000571850
ISSN: 2526-6136
Autors: 1
Institucions: 1Universidad de Oriente,
Any:
Volum: 7
Número: 13
Paginació: 1-24
País: Brasil
Idioma: Portugués
Resumen en inglés The dialogical-dialectical principle in Complex Planetary Decolonial Mathematics Education is analyzed; We emphasize the bonanzas of ecosophy and diatopy in this study, with the transmethod with comprehensive, ecosophical and diatopical hermeneutics in analytical, empirical and purposeful moments. Research in the lines of research: Paulo Freire: the wanderer of utopia in transmethodologies; planetary decoloniality — complexity in re-ligation; Complex Planetary Decolonial Mathematical Education and transepistemologies of knowledge-knowledge and transcomplex transmethodologies. In the propositive moment we show that the dialectic allows us to know each part of a mathematical problem, but the dialogical principle places us in the communication of those parts with the whole, their causes and effects when they overlap. For this reason, we move through the triad: order-disorder-organization that is not only antagonistic, but complementary, and it is in this dialectic of complementarity and antagonism that complexity is found.
Resumen en español Se analiza el principio dialógico-dialéctico en la Educación Matemática Decolonial Planetaria Compleja; hacemos énfasis en las bonanzas de la ecosofía y diatopia en dicho estudio, con el transmétodo con la hermenéutica comprensiva, ecosófica y diatópica en los momentos analíticos, empíricos y propositivos. Pesquisa en las líneas de investigación: Paulo Freire: el andariego de la utopía en las transmetodologías; decolonialidad planetaria - complejidad en re-ligaje; Educación Matemática Decolonial Planetaria Compleja y transepistemologías de los conocimientos-saberes y transmetodologías transcomplejas. En el momento propositivo mostramos que la dialéctica permite que conozcamos cada parte de un problema de Matemáticas, pero el principio dialógico nos ubica en la comunicación de esas partes con el todo, sus causas y efectos al imbricarse. Por eso entonces transitamos la tríada: orden-desorden-organización que no es solamente antagónica, sino complementaria y es en esa dialéctica de complementariedad y de antagonismo donde se encuentra la complejidad.
Paraules clau: Decolonialidad Planetaria,
Complejidad,
Educación Matemática,
Dialógico,
Dialéctico
Keyword: Planetary Decoloniality,
Complexity,
Mathematics Education,
Dialogic,
Dialectical
Text complet: Texto completo (Ver PDF)