The de-linking of biopolitics for the re-linking in Transcomplex Decolonial Mathematical Education



Título del documento: The de-linking of biopolitics for the re-linking in Transcomplex Decolonial Mathematical Education
Revista: Educação Matemática Debate
Base de datos:
Número de sistema: 000571772
ISSN: 2526-6136
Autors:
Any:
Volum: 4
Número: 10
Paginació: 1-19
País: Brasil
Idioma: Portugués
Resumen en inglés The manipulation of the body from the affection of the psyche in the teaching of Mathematics have been actions originating from the exercise of authoritarianism of biopolitics in education; the curriculum has been the object of the domain of modernity-postmodernity-coloniality. From the comprehensive, ecosophic and diatopic hermeneutics as transmethod, the complex objective is fulfilled: to unlink biopolitics in current Mathematics Education and to re-link in Transcomplex Decolonial Mathematical Education. They go through analytical, empirical and purposeful moments. In the latter, it is re-linked under a tetrahedral consciousness: transepistemic, anthropoetic, political and human. The re-linkage is desirable in favor of the human, to unveil the Mathematics of the South, of the popular habitats, with a deep re-linkage of metacognitive processes it is possible to reach an awareness of decolonial, complex, transdisciplinary Mathematics in life of the learner; inclusion without preeminence, since Mathematics has no surname other than: humanity.
Resumen en español La manipulación del cuerpo desde la afección de la psique en la enseñanza de la Matemática han sido acciones originarias del ejercicio de autoritarismo de la biopolítica en la educación; el currículo ha sido objeto de dominio de la modernidad-postmodernidad-colonialidad. Desde la hermenéutica comprensiva, ecosófica y diatópica como transmétodo se cumple con el objetivo complejo: des-ligar la biopolítica en la Educación Matemática actual y re-ligar en la Educación Matemática Decolonial Transcompleja. Se pasan por los momentos analíticos, empíricos y propositivos. En este último, se re-liga bajo una concientización tetraédrica: transepistémica, antropoética, política y humana. El re-ligaje es deseable a favor de lo humano, del develar de las Matemáticas del Sur, del habita popular, con un re-ligaje profundo de procesos metacognitivos se puede llegar a una concientización de una Matemática decolonial, compleja, transdisciplinar en la vida del discente; inclusión sin preeminencia, pues la Matemática no tiene más apellido que: la humanidad.
Paraules clau: Re-ligaje,
Des-ligaje,
Biopolítica,
Educación Matemática,
Decolonial Transcompleja
Keyword: Re-linking,
Detachment,
Biopolitics,
Mathematics Education,
Transcomplex Decolonial
Text complet: Texto completo (Ver PDF)