Inclusive transpistemologies in Transcomplex Decolonial Mathematics Education



Título del documento: Inclusive transpistemologies in Transcomplex Decolonial Mathematics Education
Revista: Educação Matemática Debate
Base de datos:
Número de sistema: 000571787
ISSN: 2526-6136
Autors:
Any:
Volum: 5
Número: 11
Paginació: 1-26
País: Brasil
Idioma: Portugués
Resumen en inglés Inclusion is brandished as a colonial flag in modernity, it is deeply exclusive. With rhizomatic deconstruction as a transmethod, the complex objective of analyzing inclusive transepistemologies in Transcomplex Decolonial Mathematical Education is fulfilled. In the reconstruction inclusions are caught in the ecosophic-anthropoetic transepistemologies rich in the complex and transdisciplinary essence of mathematics, which leads to dialogic-dialectical dialogues to provoke awareness of our actions in the world, the needs of both individual and planetary identity, special educational needs; coexisting from the love for our creation with pertinent mathematical knowledge. These transepistemologies nest an inclusive ecosophic education of Mathematics; that serves a social responsibility based on the need to liberate the forgotten. These transepistemologies are being rebuilt in the decolonial warmth, the enthusiasm for learning, with a deep faith in the learner; its potential and sensitivity that need to be provoked.
Resumen en español La inclusión es esgrimida como bandera colonial en la modernidad, está profundamente excluyente. Con la deconstrucción rizomática como transmétodo se cumple con el objetivo complejo de: analizar transepistemologías inclusivas en la Educación Matemática Decolonial Transcompleja. En la reconstrucción se prenden inclusiones en las transepistemologías ecosóficas-antropoéticas ricas en la esencia compleja y transdisciplinar de la Matemática, que conlleva a diálogos dialógicos-dialécticos para provocar la conciencia de nuestro accionar en el mundo, las necesidades de identidad tanto individual como planetaria, las necesidades educativas especiales; conviviendo desde el amor por nuestra creación con conocimiento matemáticos pertinentes. Estas transepistemologías anidan una educación inclusiva ecosófica de la Matemática; que atiende una responsabilidad social imprimida de la necesidad de liberación de los olvidados. Estas transepistemologías se van reconstruyendo en el calor decolonial, el entusiasmo por aprender, con una profunda fe en el educando; su potencial y sensibilidad que necesitan ser provocada.
Paraules clau: Transepistemologías,
Inclusión,
Re-ligaje,
Educación Matemática Decolonial Transcompleja
Keyword: Transepistemologies,
Inclusion,
Re-linking,
Decolonial Transcomplex Mathematical Education
Text complet: Texto completo (Ver PDF)