Revista: | Dearquitectura |
Base de datos: | CLASE |
Número de sistema: | 000523542 |
ISSN: | 2011-3188 |
Autores: | Nakanishi, Julia1 Sheppard, Lola1 Hutton, Jane2 |
Instituciones: | 1University of Waterloo, Waterloo, Ontario. Canadá |
Año: | 2020 |
Periodo: | Ene-Jun |
Número: | 26 |
Paginación: | 88-99 |
País: | Colombia |
Idioma: | Español |
Tipo de documento: | Artículo |
Enfoque: | Analítico |
Resumen en español | Del excedente de edificios de las zonas despobladas de Japón, la escuela pública es cada vez más común. Estas estructuras están impregnadas de memoria colectiva y esta historia crea interesantes oportunidades de reutilización. Además, la flexibilidad arquitectónica de estas escuelas las hace atractivas para las intervenciones que a menudo ocupan lugares centrales en sus comunidades. Mi investigación estudia cómo la reutilización de los edificios podría generar nuevas microeconomías y estilos de vida. La investigación analiza los resultados potenciales de la reutilización de un tipo de edificio influenciado por las fuerzas sociales, políticas y económicas de su país. La investigación presenta metodologías emergentes para diseñadores que trabajan en comunidades despobladas, incluyendo estrategias etnográficas y participativas. En última instancia, la investigación cuestiona cómo la arquitectura puede reagrupar comunidades al borde de la decadencia cultural |
Resumen en inglés | Media representations of Japan’s dynamic cities belie a growing national phenomenon. Urban migration, a declining birthrate and an aging population have transformed Japan’s countryside over the past thirty years. These demographic changes have resulted in socio-economic decline, abandoned buildings and loss of regional culture. This paper explores architecture’s role in facilitating cultural sustainability, education, and community connections to landscape. Despite the impacts of depopulation, some rural communities are embracing shrinkage and attempting to preserve their regional cultures. This poses a challenge for architecture, a profession dependent on urban and economic growth. In the unfamiliar context of degrowth, architects need to leverage existing buildings and resources. Among the leftover buildings in Japan’s depopulated areas, the public school is becoming increasingly prevalent. These structures are imbued with collective memory, and this history creates interesting opportunities for reuse. Additionally, the architectural flexibility of these schools makes them compelling sites for interventions, often central places in their communities. My research studies how the re-use of the buildings could generate new micro-economies and lifestyles. The research studies the potential outcomes of re-using a building type influenced by its country’s social, political, and economic forces. The research presents emerging methodologies for designers working in depopulated communities, including ethnographic and participatory strategies. Ultimately, the research questions how architecture can reassemble communities on the verge of cultural decay |
Disciplinas: | Arte, Demografía, Sociología |
Palabras clave: | Arquitectura, Migración urbana, Tasa de natalidad, Japón, Cambio social, Reutilización, Diseño urbano |
Keyword: | Architecture, Urban migration, Birth rate, Japan, Social change, Reuse, Urban design |
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