O poeta da vida moderna

Título del documento: O poeta da vida moderna
Revista: Alea: estudos neolatinos
Autors: 1
Institucions: 1PUC-RJ, Departamento de Filosofia,
2Universidade de Louvain, Bélgica
3UFRJ, Instituto de Filosofia,
4Universidade de Paris X,
Any:
Període: Ene-Jun
Volum: 9
Paginació: 48-63
País: Brasil
Idioma: Portugués
Resumen en portugués A visão de modernidade de Baudelaire é encontrada por Walter Benjamin na ótica do procedimento crítico alegórico: a mortificação da obra literária. É pela reciprocidade alegórica entre o poeta e o crítico que se evidenciam as mais ricas implicações dessa visão, que, para Benjamin, não está nos ensaios estéticos mas em Les Fleurs du Mal. Michel Foucault, reconhecendo o caráter alegórico da literatura contemporânea depois de Mallarmé, ignora a obra de Baudelaire. Não assumindo a contrapartida alegórica na sua própria leitura, Foucault perde, nos limites da arqueologia dos anos 1960, a mais rica expressão da modernidade em Baudelaire. Quando, posteriormente, reconhece a importância da concepção de modernidade do poeta, restringe-se a considerar os ensaios estéticos, aqueles que, na opinião de Benjamin, constituem o "ponto mais fraco" desta visão.
Resumen en inglés Walter Benjamin had an allegorical approach to analyse the vision of modernity inscribed in Baudelaire’s poetry. The allegorical mode proceeds by way of "the mortification of the literary work". There are allegorical similarities between Benjamin’s writings as a literary critic and Baudelaire’s poetical work. For Benjamin, the most productive implications of Baudelaire’s conception of modernity are to be found in the poems of The Flowers of Evil, not in Baudelaire’s critical essays. In contrast with Benjamin, Michel Foucault, who recognized the allegorical character of contemporary literature after Mallarmé, was not interested in the poetical work of Baudelaire. This lack of interest can be explained by Foucault’s refusal to have allegorical approach himself. So he loses, in the limits of "archaeology" of the sixties, the richest expression of modernity. Later, Foucault recognizes the importance of Baudelaire’s view of modernity, but still considers only his aesthetic reflections, not his poetry. For Benjamin, "in Baudelaire’s view of modernity, the theorie of modern art is the weakest point".
Otro resumen C’est à partir d’une critique allégorique, entendue comme mortification de l’oeuvre littéraire, que Walter Benjamin trouve chez Baudelaire une théorie de la modernité. La réciprocité allégorique entre le poète et le critique met en évidence les plus fécondes conséquences de cette théorie qui, selon Benjamin, ne se trouve pas dans les essais esthétiques mais dans Les Fleurs du Mal. Michel Foucault, tout en reconnaissant le caractère allégorique de la littérature contemporaine depuis Mallarmé, ignore l’oeuvre de Baudelaire. Dans la mesure où il n’adopte pas la contrepartie allégorique de sa lecture, Foucault perd, dans les limites de l’archéologie des années 1960, la plus riche expression de la modernité de Baudelaire. Quand il reconnaît l’importance de la vision de modernité du poète, il ne considère que ses essais esthétiques, lesquels constituent, selon Benjamin, l’aspect le plus faible de cette vision.
Keyword: Modernity,
Allegory,
Allegorical criticism
Text complet: Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML)