Optimization of chemical milling of aluminum for aircraft manufacturing. An experience in reducing the thickness of aluminum sheets



Document title: Optimization of chemical milling of aluminum for aircraft manufacturing. An experience in reducing the thickness of aluminum sheets
Journal: Trilogía
Database: CLASE
System number: 000501875
ISSN: 1405-0269
Authors: 1
1
1
1
Institutions: 1Universidad Tecnológica Metropolitana, Santiago de Chile. Chile
Year:
Volumen: 33
Number: 44
Pages: 12-25
Country: Chile
Language: Español
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract Este artículo presenta un modelo de optimización para placas de aluminio mediante fresado químico para fabricar aeronaves o partes de ellas. Los objetivos de los experimentos realizados fueron obtener las mejores condiciones para utilizar placas de aluminio, reduciendo químicamente su espesor de forma selectiva y controlada según la especificación de una pieza. Se realizaron experimentos utilizando un diseño factorial 24 con 16 experimentos para lograr la máxima profundidad de desbaste (en mm). A partir de los modelos de regresión múltiple obtenidos se determinó estadísticamente mediante superficies de respuesta y curvas de nivel qué variables e interacciones eran más significativas en el proceso, así como las condiciones óptimas que maximizan la velocidad de ataque para lograr el desbaste en el menor tiempo posible. Los resultados permiten reducir el espesor de las planchas de metal para obtener el grosor adecuado de cada pieza, dado que estas dimensiones habitualmente no están disponibles por parte de los proveedores de metal, como también con la reducción del espesor de estos componentes mecanizados se logra reducir parte del peso permitiendo así una mayor autonomía de vuelo
English abstract This paper presents an optimization model for aluminum plates by means of chemical milling to manufacture aircraft or parts thereof. The aims of the experiments carried out were to obtain the best conditions to use aluminum plates, by chemically reducing their thickness in a selective and controlled manner according to the specifications of a piece. From a factorial 24 design with 16 experiments and ensuring the maximum roughing depth (in mm), the most significant variables and interactions in the process were statistically determined, as well as the optimal conditions that maximize attack speed to achieve roughing in the shortest time possible. All of this using multiple regression models, response surfaces and contour lines. The results make possible to reduce the thickness of the metal plates with the purpose of obtaining materials with dimensions not usually available from metal suppliers. By reducing the thickness of these machined components, part of the weight can be reduced as well, thus granting a longer flight range
Disciplines: Ingeniería
Keyword: Ingeniería de materiales,
Optimización,
Fresado químico,
Aleación de aluminio,
Aviones
Full text: https://trilogia.utem.cl/articulos/optimization-of-chemical-milling-of-aluminum-for-aircraft-manufacturing-an-experience-in-reducing-the-thickness-of-aluminum-sheets/