Refuerzo académico para el desarrollo de habilidades comunicativas en inglés por medio de actividades permanentes



Título del documento: Refuerzo académico para el desarrollo de habilidades comunicativas en inglés por medio de actividades permanentes
Revista: Revista lengua y cultura
Base de datos:
Número de sistema: 000586259
ISSN: 2683-2321
Autores: 1
2
2
Instituciones: 1Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de Chihuahua Profesor Luis Urías Belderráin",
2Institución Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de Chihuahua Profesor Luis Urías Belderráin,
Año:
Volumen: 3
Número: 6
Paginación: 32-40
País: México
Idioma: Español
The present work is based on the relationship between the academic reinforcements used by English teachers from a Normal School in northern Mexico and students' perspective regarding their usefulness in developing communicative skills in English as a second language. These reinforcements consist of permanent weekly activities with a variety of topics that require the combination of skills for their elaboration. This research includes concepts related to academic reinforcement and acquisition of a second language. In addition, a qualitative approach with descriptive methodology is used and information is collected through observation and a questionnaire, administered in such a way that it allows the documentation of the strategy applied by English teachers and its effect on student learning. Regarding the results, it highlights that students find this type of activities useful, motivating and varied, that attract their attention and allow them to progress without having to devote a lot of time to their realization. In the conclusion it is identified that continuity can be given to the activities, while increasing the level of difficulty in meeting the needs of the students, because they are the ones who perceive improvements in their second language communication skills.
Resumen en inglés The present work is based on the relationship between the academic reinforcements used by English teachers from a Normal School in northern Mexico and students' perspective regarding their usefulness in developing communicative skills in English as a second language. These reinforcements consist of permanent weekly activities with a variety of topics that require the combination of skills for their elaboration. This research includes concepts related to academic reinforcement and acquisition of a second language. In addition, a qualitative approach with descriptive methodology is used and information is collected through observation and a questionnaire, administered in such a way that it allows the documentation of the strategy applied by English teachers and its effect on student learning. Regarding the results, it highlights that students find this type of activities useful, motivating and varied, that attract their attention and allow them to progress without having to devote a lot of time to their realization. In the conclusion it is identified that continuity can be given to the activities, while increasing the level of difficulty in meeting the needs of the students, because they are the ones who perceive improvements in their second language communication skills.
Resumen en español El presente trabajo se basa en la relación entre los refuerzos académicos utilizados por los maestros de inglés de una Escuela Normal al norte de México y la perspectiva de los alumnos con respecto a su utilidad en el desarrollo de habilidades comunicativas en el inglés como una segunda lengua. Dichos refuerzos constan de actividades semanales permanentes con una variedad de temas que requieren de la combinación de habilidades para su elaboración. En esta investigación se rescatan conceptos relacionados con refuerzo académico y adquisición de una segunda lengua. Además, se utiliza un enfoque cualitativo con metodología descriptiva y se recaba información por medio de la observación y un cuestionario administrado, de tal forma que permite documentar la estrategia aplicada por los docentes de inglés y su efecto en el aprendizaje de los alumnos. Respecto a los resultados, destaca que los alumnos encuentran este tipo de actividades útiles, motivadoras y variadas, les llaman la atención y les permiten progresar sin tener que dedicarle mucho tiempo a su realización. En la conclusión se identifica que se puede dar continuidad a las actividades, al mismo tiempo que se aumente el nivel de dificultad para cumplir con las necesidades de los alumnos, pues son ellos mismos quienes perciben mejoras en sus habilidades comunicativas del segundo idioma.
Palabras clave: Aprendizaje continuo,
enseñanza de una segunda lengua,
formación por competencias,
habilidades lingüísticas,
innovación educativa
Keyword: Continuous learning,
teaching a second language,
skills training,
language skills,
educational innovation
Texto completo: Texto completo (Ver PDF)